Heb jij het al gemerkt? De tijd dat het vanzelfsprekend was dat je als kwaliteitsmanager of kwaliteitsadviseur stevige zeggenschap had, of zelfs leading was in kwaliteitsprocessen, is voorbij. Met de komst van alle bewegingen naar zelforganisatie en terug naar de bedoeling moet de kwaliteitsmanager zichzelf opnieuw uitvinden. Doe je dat niet, dan komt je bestaansrecht, net als die van de lijnmanager onder druk te staan. Hoe houd je je in die ontwikkeling staande? Daarover gaat dit blog.Â
Terug naar de bedoeling
Wat is eigenlijk het doel van jouw werk? De kwaliteitsprocessen die je voor je rekening neemt, zijn als het goed is verbonden met het collectief doel van je organisatie. Het collectief doel geeft aan wat je bestaansrecht is als organisatie en welke waarde je daarmee creëert voor je klanten, voor stakeholders, voor de samenleving. Alle processen, taken en rollen moeten daar logisch mee verbonden zijn om te kunnen bloeien als organisatie.
We zien vaak dat de verbinding tussen het collectieve doel en het werk van het kwaliteitsmanagement niet meer zo vanzelfsprekend is.
Wat we vaak zien is dat de verbinding tussen dit collectief doel en het werk van het kwaliteitsmanagement niet meer zo vanzelfsprekend is. Soms is het zelfs zo dat kwaliteits-management een doel in zichzelf is geworden. Niet zo raar dat je dan botst met de mensen in het primair proces. Kwaliteitsprocessen moeten een logische samenhang hebben met het collectief doel, willen ze gezien worden als meerwaarde. ‘Hoe draagt dit project, deze kwaliteitscode, deze audit bij aan de waarde die we voor onze klanten hebben?’ zou een centrale vraag moeten zijn.
Waarom?
Als ik kwaliteitsmanagers vraag naar het waarom van kwaliteitsmanagement, komen er vaak antwoorden in de trant van:
- We moeten onze certificering behouden
- We moeten inzicht hebben in de KPI’s en parameters
- We moeten zorgen voor volledige rapportage aan RvB en RvT
Juist.
Waarom dan? vraag ik dan. Te vaak blijft het dan stil. Veel kwaliteitsmanagers hebben er nog nooit over nagedacht of durven het niet te vragen aan de RvB. Waarom doen we dit eigenlijk? Hoe helpt dit onze organisatie en onze klanten?
De basis
Deze dialoog over het waarom is de basis voor Samensturing, organiseren vanuit gedeelde verantwoordelijkheid. Samensturing is een fundamenteel andere mindset voor organiseren en veranderen, die ervan uitgaat dat mensen in organisaties tot hun recht komen, effectief en bevlogen worden als ze zijn verbonden met elkaar en een collectief doel. En dan moet je natuurlijk wel weten wat dat is, dat collectieve doel. Welke waarde wil je creëren als organisatie en voor wie? Hoe dragen de huidige processen, functies, afspraken daar wel of niet aan bij?
Samensturing is een fundamenteel andere mindset voor organiseren en veranderen, die ervan uitgaat dat mensen in organisaties tot hun recht komen, effectief en bevlogen worden als ze zijn verbonden met elkaar en een collectief doel.
Samensturing, werken vanuit gedeelde verantwoordelijkheid
Als de meerwaarde van een kwaliteitsproces helder is, kun je dit ook veel gemakkelijker uitdragen en de verantwoordelijkheid delen met anderen in de organisatie. En dat is waar Samensturing behulpzaam kan zijn. Als jij het aandurft om de waarde van jouw werk opnieuw vast te stellen, je rol nog meer betekenisvol te maken in deze nieuwe tijd en de verantwoordelijkheid voor kwaliteitsprocessen te delen met mensen in het primair proces, gaat Samensturing je helpen om te transformeren naar kwaliteitsmanager nieuwe stijl.
Kwaliteitsmanager nieuwe stijl
De kwaliteitsmanager 2.0 kent de meerwaarde van zijn werk en rol. Hij of zij is niet zozeer een controleur, ondersteuner of manager, maar veel meer een partner in kwaliteit, die vanuit zijn of haar specifieke deskundigheid bijdraagt aan meerwaarde voor klanten, samen met de mensen in het primair proces.
Meer weten over hoe jij jezelf opnieuw uitvindt als kwaliteitsmanager en processen organiseert vanuit gedeelde verantwoordelijkheid?
Kom naar mijn masterclass op Hét Grote Kwaliteitscongres op 9 mei in Burgers’ Zoo.
Rianca Evers-den Ouden is organisatieadviseur en auteur van het boek Samensturing, organiseren vanuit gedeelde verantwoordelijkheid.
Op Hét Grote Kwaliteitscongres verzorgt zij de Masterclass ‘Samen sturen op kwaliteit’.