62 procent van de Nederlandse werkenden zegt niet gemicromanaged te willen worden wanneer ze op afstand werken. Voor bijna een op de vijf (17%) geldt zelfs dat ze het liefst helemaal geen contact hebben met hun leidinggevende. Zestig procent zegt juist wel baat te hebben bij regelmatig contact met hun leidinggevende wanneer ze niet op kantoor werken. Dit blijkt uit onderzoek van Deel, het alles-in-één HR en Payroll platform voor wereldwijde teams, onder 500 Nederlandse werknemers die minstens twee dagen per week op afstand werken.
Inschatten van werkdruk
Vooral wanneer er regelmatig op afstand wordt gewerkt, is goede onderlinge communicatie en afstemming tussen leidinggevende en werknemer vereist om succesvol samen te kunnen werken. Toch wordt dit nog niet altijd gedaan. Zo zegt een kwart (25%) van de werkende Nederlanders dat zijn of haar leidinggevende de werkdruk moeilijk kan inschatten op afstand. Ook neemt veertien procent hun beoordeling niet serieus, omdat ze van mening zijn dat leidinggevenden dit op afstand niet goed kunnen beoordelen. Zestig procent is het hiermee oneens: zij vinden dat hun leidinggevende dit ongeacht de afstand wel goed kan beoordelen.
Monitoren op afstand
Om als leidinggevende op de hoogte te blijven met welke activiteiten medewerkers bezig zijn, zijn onderlinge contactmomenten belangrijk. Zo zegt drie op de vijf (61%) Nederlandse werkenden formele overlegmomenten te hebben met hun leidinggevende. Deze een-op-een-gesprekken zijn vaste, terugkerende afspraken tussen leidinggevenden en medewerkers, die zowel fysiek als via videobellen kunnen plaatsvinden. Maar ook telefonisch contact blijkt populair: zo belt 37 procent regelmatig met hun leidinggevende en zegt dertig procent met hun leidinggevende te appen. Toch is het contact met leidinggevenden niet voor iedereen vanzelfsprekend: twee op de vijf (19%) geeft aan dat zijn of haar leidinggevende alleen maar kijkt naar de output van het werk.
Sven Mol, Manager MKB bij Deel: “Vooral wanneer je een team hebt dat op afstand werkt, is vertrouwen essentieel. Het aannameproces is hierbij al enorm belangrijk. Zorg dat je mensen aanneemt waarvan je weet dat het professionals zijn en vertrouw erop dat zij de kwaliteiten hebben om hun werk goed te doen. Als leidinggevende is het je voornaamste taak om een werkomgeving te creëren waarin teams succesvol kunnen zijn. Dit betekent het wegnemen van onnodige taken en ondersteuning bieden waar nodig. Hou ook je team verantwoordelijk voor het resultaat door duidelijke verwachtingen te communiceren, deze regelmatig te bespreken en samen de volgende doelen te stellen. Houd er verder rekening mee dat voor sommigen de grens tussen werk en privé kan vervagen door het werken op afstand. Even snel bellen of een appje sturen naar een medewerker is natuurlijk prima, maar let erop dat je dit alleen tijdens werktijd en eventueel op hun werk telefoon doet. Door te handelen vanuit vertrouwen en respect, kun je ook op afstand een positieve werkomgeving creëren.”
Bron: Deel