Het kiezen van de beste meetinstrument vereist dat u vooraf een aantal fundamentele vragen beantwoordt, voordat u gaat kijken naar de hardware. De keuze die u maakt zou namelijk aan flarden geschoten kunnen worden aan het eind van het proces omdat u een basisvraag over het hoofd hebt gezien. Met deze vragen – in deze volgorde – vergeet u niets en ontstaat een efficiënt beslissingsproces.
Hoeveel geld gaat het kosten?
Maar al te vaak is dit de belangrijkste vraag die moet worden beantwoord. Als u een budget in gedachten heeft, kunt u vaak al veel opties uitsluiten, zonder nog maar te kijken naar technische specificaties.
U kunt beter eerst informatie inwinnen bij een deskundige of technische vertegenwoordiger van de leverancier die u op het oog heeft. Vraag naar ‘budget’ prijzen voor een aantal van de opties die u overweegt. Als het budget binnen bereik is, kunt u naar de volgende stap.
Wat gebruikt uw klant?
Technisch gezien is een meting een meting, dus het maakt niet uit wat iemand anders doet. Maar het maakt wél uit. Veel bedrijven kiezen de gemakkelijke weg en kiezen dezelfde meetapparatuur als de meeste klanten, ook al vinden ze het niet altijd de beste keuze. Dat gaat meestal goed, totdat ergens iets kapot gaat en de klant op zoek gaat naar een schuldige. Bekijk dus eerst goed wat de klant nodig heeft, hoe hij het meetinstrument gebruikt en waarom. Baseer daarop uw keuze.
Welke mate van nauwkeurigheid?
Maar al te vaak wordt pas echt goed gekeken naar de vereisten, als de strijd tussen klant en leverancier al is begonnen. In veel gevallen zijn beide partijen zich niet bewust van de realiteit van de metingen, die van de apparatuur een frustrerende en dure oefening kunnen maken. Overleg met de klant en betrek iemand erbij die technisch onderlegd is.
Bekijk ook goed de omgeving waarin het meetinstrument wordt gebruikt en het niveau van vaardigheid van de mensen die het meetinstrument gaan bedienen.
Wat moet gemeten worden?
Dit lijkt misschien een domme vraag, maar in praktijk blijkt deze vraag wel eens niet of onvoldoende te worden beantwoord. Stel, het gaat om het meten van een diameter, en dat is alles wat is opgegeven – met een bepaalde tolerantie natuurlijk. Theoretisch gezien zou dat in één meting mogelijk zijn, maar dat kan veranderen als bepaalde onderdelen net niet rond zijn of taps toelopen. Uw klant kan de diameter meten op meerdere locaties. En zo zijn er nog meer variabelen te bedenken.
Zoals uit bovenstaande mag blijken, kunnen veel problemen vermeden worden door vooraf in gesprek te gaan met de klant en de juiste vragen te stellen.
Bron: QualityMag, Hill Cox, President Frank Cox Metrology Ltd. (Brampton, Ontario, Canada), Frankcox.comÂ