Ruzie op de zaak of andere negatieve ervaringen op het werk vergroten de kans op ziekteverzuim. Het gaat dan niet om verzonnen ziekte, maar vooral om aandoeningen die niet onder normale omstandigheden niet tot een ziekmelding hadden geleid.
Stijging ziekteverzuim door ruzie
Uit een Zweeds onderzoek van het Karolinksa Institutet en de universiteiten van Linkoping en Uppsala bleek dat werknemers zich vaker ziek melden in de dagen na een onprettige ervaring met collega’s of meerderen. Volgens het onderzoek doet een probleem met een meerdere de kans op een ziekteverlet met 3,63 keer toenemen. Bij een conflict met een collega is dat zelfs 4,68 keer. Medewerkers die een uitzonderlijke drukke of stressvolle dag in het vooruitzicht hadden, bleken 2,27 keer vaker geneigd te zijn zich ziek te melden.
Martin Shain, professor arbeidsgezondheid aan de University of Toronto, wordt door express.be geciteerd met een verklaring. Volgens Shain is verzuim één van de belangrijkste reacties is om conflictsituaties op de werkvloer te vermijden.
Beroep doen op manager
“Afwezigheid wordt in belangrijke mate beïnvloed door het beheer van de werkvloer,” aldus Shain. “Het is dan ook belangrijk dat er beroep wordt gedaan op de managers. Zij moeten niet alleen over een grote vakkennis beschikken, maar ook over goede relationele vaardigheden.”