Zeg dat nog eens? Dat is de titel van een handzaam boekje met meer dan zeshonderd citaten, rake oneliners en nadenkertjes uit de managementliteratuur. Een mooie inspiratiebundel samengesteld door Eric de Haan.
Eric de Haan is bestuurder, docent en schrijver op het gebied van ‘service excellence’. Eerder schreef hij boeken als Service Excellence, De Tao van Service en Excelleren in Service. De Haan dook de managementliteratuur in en verzamelde ruim 600 spreuken, gezegden, oneliners en eyeopeners van zieners, denkers en doeners in het boek Zeg dat nog eens? – Inspirerende inzichten en oneliners uit de (management) literatuur.
Om het de lezer gemakkelijk te maken zijn de honderden quotes van meer dan vierhonderd auteurs opgedeeld in veertig managementthema’s. Van beleid en strategie, integraal werken en processen en klantreizen tot verandermanagement, cultuur, feedback, samenwerken, creativiteit, leiderschap, motivatie en zingeving. Ieder thema is op zijn beurt weer onderverdeeld in drie categorieën, drie verschillende werelden die onderling samenhangen: de Het-, Wij- en Ik-kant van organisaties.
Veel meer zal ik niet verklappen over Zeg dat nog eens? Het gaat natuurlijk om de quotes en smaken zullen daarin ongetwijfeld verschillen. Een paar willekeurige quotes alvast ter lering en vermaak:
- Ik heb een onrealistische ambitie. En een realistisch doel. (Tom Dumoulin)
- Bij voetbal weet iedereen waar het doel staat. In de gemiddelde organisatie hebben negen van de tien mensen geen idee. (Mickey Huibregtsen)
- Als je meer dan drie prioriteiten hebt, dan heb je geen prioriteiten. (Jim Collins)
- Concurrentiekracht gaat veel meer over dat doen wat klanten belangrijk vinden, dan doen waar je denkt dat je goed in bent. (Clayton Christensen)
- Hoe digitaler de wereld wordt; hoe belangrijker het menselijk aspect wordt. (Steven van Belleghem)
- Klanten verwachten niet dat je perfect bent. Ze verwachten dat je dingen oplost als ze misgaan. (Donald Porter)
- Het geheim van vooroplopen is beginnen. (Agatha Christie)
- Als je wacht tot het logisch klinkt, ben je al te laat. (Jeff Bezos)
- Het grootste gevaar turbulente tijden is niet de turbulentie, maar handelen met de wijsheid van gisteren. (Peter Drucker)
- Speel niet op safe. Dat is riskant. (Cor Hospes)
- Alle modellen zijn fout, maar een paar ervan zijn bruikbaar. (George Box)
- In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk; in de praktijk wel. (Yogi Berry)
- Motivatie op zich volstaat niet. Als je een idioot voor je hebt en je motiveert hem, dan heb je een gemotiveerde idioot. (Jim Rohn)
- Als een organisatie werkelijk leeft voor haar hogere doel, dan bestaat er geen concurrentie. (Frederick Laloux)
Zeg dat nog eens? is een leuke inspiratiebundel waarin je naar gelieven kunt grasduinen. Een handig boekje met een groot aantal nadenkertjes. Triggers om de waan van de dag te ontvluchten voor wat reflectie en ‘zen-geving’ zoals de auteur het noemt. Met een keur aan citaten die je kunt gebruiken om jouw betoog, presentatie of artikel op te leuken en kracht bij te zetten.
Zeg dat nog eens? sluit af met een uitsmijter van Nassim Nicholas Taleb, want zo adviseert hij: ‘Bij een gewoon boek, lees de tekst en sla de voetnoten over; bij een academisch boek, lees de voetnoten en sla de tekst over; en bij een businessboek, sla zowel de tekst als voetnoten over.’ Wat? Zeg dat nog eens?
Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people, Hoe agile is jouw strategie?, Wendbare strategie op een A4, Online marketing in de zorg en Sterk merk in de zorg . Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.
Bron: Managementboek.nl