De 6 V’s van het 22e Nationaal Kwaliteitscongres, 31 mei jl.: Versnellen, Verhaallijnen, Value-based, Verschil maken, Volhoudbaarheid en Verbinden.
Maarten Steinbuch: Worden wij digitaal?
Hoogleraar TU Eindhoven, Distinguished University Professor in Systems and Control and Chair of Control Systems
‘Snelheid is de hoofdmoot van mijn verhaal. Ik hou ontzettend van techniek. Techniek wordt steeds sneller. Wat is de impact daarvan? Worden wij digitaal? Alles wat geautomatiseerd kan worden gaat exponentieel snel, dat komt door de wet van Moore. Mensen denken lineair, elke lineaire stap is één stap vooruit, 30 lineaire stappen zijn 30 stappen vooruit. Maar 30 exponentiële stappen betekent 24 keer de wereld rond!
Kwaliteitsmanager, kijk naar je werk: wat zou er geautomatiseerd kunnen worden? Hoe verandert dat het systeem en wat is dan mijn rol als kwaliteitsmanager?
Time Magazine voorspelde dat wij in 2045 onsterfelijk zullen zijn. Wat betekent dat voor onze maatschappij? We moeten onze kinderen de juiste vragen meegeven, om na te denken over waarden en normen, over ethische kwesties. We moeten techniek gebruiken om problemen op te lossen, maar we moeten niet vergeten de ethische vragen te stellen. De menselijke maat zal heel belangrijk zijn, en over 20 jaar zullen we in een heel andere samenleving leven.
Kwaliteitsmanager, kijk naar je werk: wat zou er geautomatiseerd kunnen worden? Hoe verandert dat het systeem en wat is dan mijn rol als kwaliteitsmanager? Hou oog op veranderingen in de praktijk. Over vijf jaar heb je te maken met een ander paradigma. Durf dus vragen te stellen en wees de spiegel van de organisatie.’
Wouter Hart: Geef sturing aan de verhaallijn
Oprichter en adviseur bij Verdraaide Organisaties
‘We geven geen sturing aan de verhaallijn van onze organisatie. We zitten gevangen in onze eigen verhaallijn. De rol van de kwaliteitsmanager moet zijn sturing geven aan de mentale verhaallijn van de organisatie. Zoek naar de verhaallijn van de optimale kwaliteit. Is de verhaallijn van de organisatie dezelfde als de bedoeling van de organisatie?
Geef niet de oplossing, maar geef het probleem. Dat is een vliegwiel voor kwaliteit in de organisatie.
Beleg eigenaarschap en verantwoordelijkheid laag in de organisatie, maak dat je sturingsfilosofie. In een cultuur van verantwoordelijkheid moet je wel leren omgaan met onzekerheid. Kijk naar Netflix’ filosofie: ‘Act in Netflix’s best interest’. Er zijn geen limieten gesteld aan hotelkosten bijvoorbeeld, doe wat het beste is voor Netflix. Geef je budget voor een hotelovernachting, dan wordt het hele budget besteed. Vraag je te handelen op een manier die het beste is voor het bedrijf, dan blijft er vaak budget over.
Geef dus niet de oplossing, maar geef het probleem. Dat is een vliegwiel voor kwaliteit in de organisatie. Wij sturen meestal vanuit oplossingen, vanuit onze eigen verhaallijn. We geven oplossingen in regelingen, protocollen, normen en letter van de wet. De ander is alleen maar uitvoerder. Voor die ander is dat niet alleen vaak frustrerend, maar ook een excuus om niet meer zelf na te denken. Geef niet de oplossing. Geef het probleem!’
Douwe Biesma: Verbetering van kwaliteit vraagt diversiteit
Bestuursvoorzitter van het St. Antonius Ziekenhuis
‘Santeon is een samenwerkingsverband van zeven top-klinische ziekenhuizen. Value-based Healtcare is het leidende principe: het betekent waarde toevoegen voor de patiënt – wat uiteindelijk moet leiden tot minder kosten. Dat doen we via verbetercycli. We hebben 15 indicatoren vastgesteld waar we ons op richten om variatie te verminderen. Het waren er eerst 200! We hebben nu gekozen voor negen aandoeningen waar we ons op richten, waaronder borstkanker en prostaatkanker.
Door peer pressure kom je in beweging; je wil als dokter niet jaar na jaar het slechtste jongetje van de klas zijn.
Binnen Santeon worden laagdrempelig gegevens uitgewisseld. De data van de verschillende ziekenhuizen laten de variatie zien in outcome; waar zijn meer heroperaties nodig, wat zijn de wachttijden, de kosten, het proces? Wie doet het het beste en wat kunnen anderen daarvan leren? Peers zijn belangrijker dan bazen. Door peer pressure kom je in beweging; je wil als dokter niet jaar na jaar het slechtste jongetje van de klas zijn. Artsen gaan bij elkaar op bezoek om bij de ander mee te kijken en zo van elkaar te leren. Multidisciplinaire teams werken samen met de patiënt. Het is een verandering van mindset. Ook van toezichthouders, om te kijken naar de kleine verbeterstappen.’
Maria van der Heijden: Mensen maken het verschil
Directeur-bestuurder van MVO Nederland
‘Het thema van dit congres is purpose en impact. Voor mij is de purpose versnellen naar de nieuwe economie; impact houdt in: hoe nemen we mensen mee? De kunst is kwaliteit daarin te verbinden. De reden waarom ik doen wat ik doe is omdat ik de wereld voor de volgende generatie beter wil achterlaten. Earth Overshoot was in 2017 op 2 augustus. Het kan niet zo langer doorgaan! Daarom zijn de sustainable development goals ontwikkeld, een gezamenlijk aanpak om werelddoelen te behalen. Ze geven ook de urgentie aan, we moeten niet meer praten, maar nu echt gaan doen.
Het gaat om mensen, het gaat om jullie. Jullie kunnen het verschil maken!
De missie van MVO Nederland is om mét ondernemers de transitie naar de nieuwe economie te versnellen. Het netwerk van MVO Nederland bevat 2500 partners. We richten ons op de koplopers maar willen ook mensen meenemen en de groep van koplopers vergroten. Het gaat niet alleen om de mensen en organisaties die toch al in de groene bubbel zitten. Het gaat om mensen, om jullie. Jullie kunnen het verschil maken!
Eberhard Dijkhuis: Volhoudbaarheid
Eigenaar en bouwcoach bij Bouwteam Dijkhuis in Hardenberg
‘Volhoudbaarheid is een combinatie van volhouden en houdbaar, het is tevens het Afrikaanse woord voor duurzaamheid. Het betekent gezond bouwen, sociaal, duurzaam en circulair. Vijftien jaar was ik een gewone aannemer en zette ik het traditionele bouwbedrijf van mijn vader voort. Ik besefte dat ik anders wilde zijn. Ik wilde geen ‘aannemer’ zijn, je moet het zeker weten.
Veranderen van A naar B moet op de manier van B, anders krijg je alleen maar verbeteringen van A.
Veranderen van A naar B moet op de manier van B, anders krijg je alleen maar verbeteringen van A. Ik besloot geen aanbestedingen meer doen. In de bouw is 2 procent winst en 10 procent fouten heel normaal. We gingen van Aanbesteden naar Bouwteam van Waarde. Hierin zijn de sociale component en duurzaamheid het belangrijkste.
Hoe kun je gedrag veranderen? Door de vraag te veranderen of te beperken. Van Ego naar Eco. Denk niet alleen onszelf, maar aan de samenleving.’
Annemieke Roobeek: Netwerken is werken op inhoud
Hoogleraar Strategie en Transformatiemanagement, Nyenrode Business Universiteit, oprichter van MeetingMoreMinds
‘Ik denk in systemen en zie de verbinding, de samenhang – en de veranderingen. Het belang voor kwaliteitskunde en processen ligt op het punt waar ze elkaar raken, op de crossroads, daar is leemte – en daar is voor jou als kwaliteitsmanager veel te doen.
Kwaliteitsmanagers moeten dieper graven. Hoe kun je anders de kwaliteit managen als je de onderliggende patronen en systemen niet kent?
Het netwerk van een netwerk van een netwerk is een ecosysteem. Het betekent kunnen denken in complexiteit en in samenhang. Netwerken is werken op inhoud. We hebben hele complexe entiteiten. Alles gaat sneller, maar je kan het niet alleen. Kwaliteitsmanagers moeten dieper graven. Hoe kun je anders de kwaliteit managen en verbeteren als je de onderliggende patronen en systemen niet kent?
Organisaties zijn nu nog vooral silo’s, maar het worden netwerken, zowel binnen als buiten de eigen organisatie en sector. Het is noodzakelijk om kenniscombinaties te maken. De kwaliteitsmanager moet meer op de verbindingslijnen gaan zitten, dan maak je jezelf belangrijk in de organisatie. Samenwerken is in, kijk wie er relevant is in en buiten jouw netwerk. Webbers zijn de verbinders, die ecosystemen mobiliseren. Misschien moet je je geen kwaliteitsmanager meer noemen, maar verbinder van strategie tot implementatie.’