Niet iedereen gedijt optimaal bij sociale interactie. Maar dan heb je wel een probleempje als het op netwerken aankomt. Niet netwerken is geen optie: netwerken vergroot je kans op een baan en business, verbreedt en verdiept je kennis en innoveervermogen, versnelt je ontwikkeling, vergroot je status en gezag. Er zijn hele bergen onderzoek die dit bevestigen. Dus wat te doen als je er een hekel aan hebt? Tiziana Casciaro (Rotman School of Management), Francesca Gino (Harvard) en Maryam Kouchaki (Kellogg School of Management) hebben vier tactieken gevonden die mensen helpen om hun anti-netwerkmindset om te buigen.
1. Richt je op leren
Op promotie gerichte mensen vinden netwerken leuk en spannend: ze zijn nieuwsgierig naar alle nieuwe mogelijkheden en wat die gaan brengen. Op preventie gerichte mensen zien netwerken als noodzakelijk kwaad. Voor hen voelt het onecht aan, dus doen ze er minder vaak aan en levert het ze minder op. Het is mogelijk om via oefeningen om te schakelen van een preventie- naar een promotiegerichte mentaliteit – wat je sowieso positiever in het leven doet staan – zodat je netwerken gaat ervaren als een kans om nieuwe mensen en dingen te ontdekken en te leren.
2. Identificeer gemeenschappelijke belangen
Vraag je af waar jouw belangen en doelen op één liggen met mensen die je tegenkomt en hoe je vandaaruit zinvolle werkrelaties kunt vormen. Dit is het gedeelde-activiteitenprincipe – de basis van potente netwerken. Mensen vormen de meest collaboratieve en langst durende connecties als ze samenwerken aan taken waarvoor ze elkaars bijdragen nodig hebben. Zulke ‘onderlinge taakafhankelijkheid’ is een van de grootste bronnen van positieve energie in positieve relaties. Zeg maar: je wordt daar blij van. Het geeft je een gevoel van authenticiteit en zinvolheid.
3. Kijk breed naar wat je hebt te bieden
Zelfs zonder direct gedeeld belang vind je wel iets waardevols wat je aan iemand anders kunt bieden. Denk daarbij buiten de gebaande paden. Dat is vaak lastig als je bijvoorbeeld nog maar junior bent of geen hoge functie hebt, maar ook dan zijn er mogelijkheden: je hebt altijd meer te bieden dan je denkt. Focus niet op tastbare zaken als geld, sociale status, technische hulp en informatie maar op minder voor de hand liggende zaken als dankbaarheid (het inspireert mensen enorm als je ze bedankt voor hun hulp), erkenning/waardering en verbetering van je reputatie.
4. Vind een hoger doel
Het voelt beter – authentieker, minder opportunistisch – om te netwerken als dat hogere, bredere doelstellingen dient in plaats van alleen maar persoonlijke. Frame je netwerkactiviteiten dus in die context. Andrea Stairs, directeur van eBay Canada: ‘Ik moest m’n gevoel overwinnen dat het egoïstisch en onbetamelijk zou zijn om in de media voor het voetlicht te treden. Ik besefte dat mijn zichtbaarheid in feite goed is voor mijn bedrijf en voor het imago van vrouwen in het bedrijfsleven. Door mijn media-aanwezigheid zo te beschouwen, voelde ik me vrij om actie te ondernemen en connecties te omarmen die ik daarvoor niet cultiveerde.’
Bron: Harvard Business Review, mei 2016