Organisatiegezondheid is het vermogen om – sneller dan concurrenten – te komen tot afstemming, executie en vernieuwing op strategische, organisatie- en operationele niveaus, om daarmee uitzonderlijke performance in de tijd te behouden. Onderzoek van McKinsey & Company heeft negen factoren geïdentificeerd die de organisatiegezondheid bepalen
- Richting Wat: Praten over zowel doel/richting als performance. Hoe: Het communiceren van een duidelijk gevoel over ‘waar de organisatie naartoe gaat en hoe zij daar gaat komen’, met betekenis voor alle werknemers.
- Leiderschap Wat: Anderen tot actie inspireren. Hoe: Effectieve leiderschapsstijlen gebruiken om acties van mensen in de organisatie zo te vormen dat ze een hoge performance aansturen.
- Cultuur en klimaat Wat: Cultiveren van gedeelde overtuigingen en kwaliteit van interacties binnen en tussen organisatie-eenheden. Hoe: Kweken van een duidelijke, consistente reeks waarden en werknormen die effectief gedrag op de werkplek bevorderen.
- Accountability Wat: Iedereen de mogelijkheid bieden te handelen als eigenaar. Hoe: Waarborgen dat individuen begrijpen wat van hen wordt verwacht, voldoende autoriteit hebben en verantwoordelijkheid nemen om resultaten te leveren.
- Coördinatie en controle Wat: Beoordelen van organisatieperformance en risico, en inspelen op problemen en kansen die zich voordoen. Hoe: Door het consistent meten en managen van de business en risico’s, en in actie komen om problemen die ontstaan aan te pakken.
- Capaciteiten Wat: Netwerken voor talent – of de waarde verliezen. Hoe: Zorgen dat institutionele vaardigheden en talent aanwezig zijn om de strategie uit te voeren en concurrentievoordeel te creëren.
- Motivatie Wat: Het enthousiasme ontwikkelen waardoor werknemers zich extra inspannen om resultaten te boeken. Hoe: Loyaliteit en enthousiasme ontwikkelen bij werknemers, en mensen inspireren zich buitengewoon in te spannen om op hun allerbest te presteren.
- Externe oriëntatie Wat: Zich bezighouden met klanten, leveranciers, partners en andere externe stakeholders om waarde aan te sturen. Hoe: In contact staan met belangrijke externe stakeholders (klanten, leveranciers, partners en anderen) om nu en in de toekomst effectiever waarde te creëren en te leveren.
- Innovatie en leren Wat: Waarborgen van de kwaliteit en stroom van nieuwe ideeën en het vermogen van de organisatie zich waar nodig aan te passen en te vormen. Hoe: Nieuwe ideeën stimuleren en doorvoeren, inclusief alles van radicale innovatie tot stapsgewijze verbetering, zodat de organisatie zich effectief kan ontwikkelen en groeien in de tijd.