Bert Overbeek heeft een artikel geschreven over de tien eigenschappen van goede managers. Een aantal van die eigenschappen heeft alles te maken met zakelijk flirten.
Ester Popelier koos de vijf krachtigste eigenschappen en legde de link met contact maken, vertrouwen, verbinding en meer:
1. Managers zitten te ver weg van het proces.
Ze mogen wel wat dichter bij de uitvoering zitten en hun gezicht laten zien op de werkvloer, anders weten ze niet wat er gebeurt.
Precies! Tegenwoordig ligt de focus binnen bedrijven op mailen, mailen, mailen. Dit terwijl 93% van de communicatie non-verbaal gebeurt. Wilt u dus als manager echt een vinger aan de pols houden en beter presteren, dan zal u zichtbaar moeten zijn. Pas als u uw werknemer recht in de ogen kunt kijken, komt u erachter of de verbale boodschap ook daadwerkelijk het gevoel van hem/haar weergeeft. Ofwel, zijn binnenkant en buitenkant congruent?
2. Managers moeten goed luisteren en hun medewerkers voor zich zien te winnen.
Dit heeft alles te maken met de gunfactor. Om waardering te ontvangen zal u eerst oprechte aandacht moeten geven. Richt uw aandacht volledig op uw medewerker en vraagt u zich af wat deze op een dieper niveau zou willen. Denk niet vanuit uzelf, parkeer uw eigen ‘doel’ en speel in op wat er daadwerkelijk wordt gezegd. Luister en wees bewust van de non-verbale signalen die uw werknemer uitzendt.
3. Om te presteren moeten managers specialisten de ruimte geven en een omgeving scheppen waarin ze hun ideeën kwijt kunnen en medeverantwoordelijk zijn.
Ruimte geven is inherent verbonden aan ‘vertrouwen geven’. Vertrouwen geven doet u door vertrouwen te hebben. Ofwel de controle loslaten en uitgaan van uw gevoel. Controle gaat over beheersbaarheid = iets van het hoofd. Vertrouwen = gevoel! En daarmee gaat iedereen beter presteren.
4. Managers moeten hun medewerkers niet met angst motiveren. Dan verkrampen ze en dat is slecht voor de organisatie.
Dat wat u aandacht geeft dat groeit. Dat geldt voor negativiteit, maar ook voor positiviteit! Wees geen DIP-per (denker in problemen) maar een DIM-mer (denker in mogelijkheiden) En verleidt uw werknemers ook tot het vertonen van dit soort gedrag. Vergelijk de volgende uitspraken eens. Welke van de twee opent deuren? ‘Die opdrachtgever kiest nooit voor ons!’ of ‘Waarmee zouden we die opdrachtgever toch kunnen overhalen?’
5. Managers zijn er om afdelingen en organisaties te helpen om iets gedaan te krijgen. Ze zijn afhankelijk van anderen.
Citaat Rosabeth Moss Kanter: ‘Mensen hebben weerstand tegen veranderingen en daar hebben ze goede redenen voor. Luister dus goed naar ze, erken de weerstand en vier haar.’
Inderdaad! Onbekend, maakt onbemind. Weerstand voor veranderingen komt vaak voort uit angst. Mensen hechten heeft veel waarde aan erkenning en vertrouwen. Wanneer de vertrouwde omgeving verandert, voelt dat onveilig. Er moet opnieuw vertrouwen ‘gewonnen’ worden. De manager moet hierop inspelen. Hierbij speelt aandacht (geven) een belangrijke rol (zie punt 2).
Bron: Esther Popelier, ProfNews
Boekentips: