Als je begint als manager bij een nieuwe organisatie, of wanneer je promotie hebt gekregen bij je huidge baas, kan het lastig zijn om te weten hoe je zelf moet gedragen. Je bent opeens geen echt teamlid meer en er worden andere vaardigheden van je vereist. De onzekerheid over wat je moet doen, kan invloed hebben op hoe je overkomt.
Psycholoog Patsy Rodenburg geeft tips om als startende manager een team met zelfvertrouwen te kunnen managen.Wees formeel:
- Wanneer je een leider bent komt het begrip “achteloos” niet in je vocabulaire voor. Je bent altijd alert.
- Stel grenzen. Als je aan een team behandel je iedereen hetzelfde.
- Shakespeare schreef dat leiders “de meesters en eigenaren zijn van hun eigen gedrag”. Onthoud dat.
- Leiders met zelfvertrouwen zijn duidelijk.
- Wanneer iedereen iets van je wil, wees dan formeel maar vriendelijk.
- De rationele linkerhelft van onze hersenen houdt zich bezig met informatie, maar in de empathische, emotionele, intelligente rechterhelft van onze hersenen ligt de sleutel tot leiderschap met zelfvertrouwen.
- Jonge mensen krijgen tegenwoordig vaak geen goede manieren meer bijgebracht. We moeten ze deze op een gedegen en nette manier bijbrengen.
- Wees direct. “Tijdens deze vergadering staan alle smartphones uit.”
- Zegt waar het op staat. “Zou je alsjeblieft je smartphone weg willen doen en je aandacht erbij willen houden?”
- Wijs mensen direct op onacceptabel gedrag en wacht daar niet mee.
- Geef feedback in een aangename en positieve sfeer.
- Probeer niet om macht uit te oefenen of te veel afstand te nemen.