Leiderschapsprogramma’s worden ingezet zonder dat de organisatie in veel gevallen weet of deze ook het gewenste resultaat opleveren. Daarnaast zijn de waarderingscijfers voor dergelijke opleidingen niet van een hoog niveau. Dit blijkt uit de Deloitte CHRO Survey over leiderschapsontwikkeling.
Uit het onderzoek komt naar voren dat de helft van de ondervraagde organisaties over een leiderschapsprogramma beschikt. Echter slechts 10 procent meet de resultaten van deze investeringen.
“Men is nu eenmaal snel tevreden als een training goed verliep en men met een goed gevoel huiswaarts keert”, verklaart Kees Flink, director bij Deloitte en voorzitter van het CHRO Programma. “Het is wel aan te bevelen de resultaten te meten, aangezien je van tevoren ook doelen afspreekt. Worden deze doelen gehaald, wordt de investering op de juiste wijze ingezet?’ De leiderschapsprogramma’s worden gewaardeerd met een 6,7. ‘Alles onder de 7,8 is te laag voor dergelijke initiatieven. Ook hieruit blijkt dat men te snel tevreden is”, stelt Flink.
Â
Kosten leiderschapsprogramma’s
De bedragen die geïnvesteerd worden, zijn niet gering. Zo geeft 40 procent van de organisaties aan dat er jaarlijks 250.000 euro wordt uitgegeven aan leiderschapsprogramma’s. Bij 16 procent is dit nog meer en wordt er tussen de 250.000 euro en 750.000 euro uitgegeven per jaar. Opmerkelijk is dat maar liefst 35procent niet weet wat er uitgegeven wordt aan deze programma’s.
Rens van Loon, director bij Deloitte en expert op het gebied van leiderschap, stelt dat geen enkel programma een losstaande, niet strategische actie kan zijn. “Een leiderschapsprogramma moet ingezet worden als een verandertraject. Gebeurt dat niet, dan gaat het zeker mis. Er moet een samenhang zijn tussen de leiderschapsstrategie en de bedrijfsstrategie.”Â
Kernwaarden
Opmerkelijk is dan ook te constateren dat de kernwaarden, de basis van iedere organisatie, bij slechts 50% van de organisaties gedefinieerd zijn. Daarvan geeft slechts 36 procent aan dat deze kernwaarden ook daadwerkelijk uitgedragen worden door de leiders.
Â
Tenslotte laat het onderzoek zien dat het verbeteren van de communicatie, ontwikkeling van toekomstige leiders en klanttevredenheid de drie belangrijkste doelen zijn van leiderschapsprogramma’s.