Het woord strategie valt vaak. We praten er makkelijk over. Maar wat is strategie? Bedoelen we hetzelfde? Kim Warren definieert een strategie simpelweg als de manier waarop een organisatie haar doelstellingen wil bereiken. Maar er bestaan (veel) meer definities. Dat laat zien dat het begrip strategie niet makkelijk te vangen is.
Anders dan Warren zijn er auteurs die in een definitie een bepaald element in het proces van strategievorming naar voren halen. John Kay bijvoorbeeld vindt dat de crux ligt in het vinden van de juiste match tussen de dingen waar de organisatie zelf goed in is én de mogelijkheden die de externe omgeving biedt. Andere strategen, zoals Alfred Chandler, benadrukken dat er vanuit de langetermijndoelstellingen gepland moet worden. In beide gevallen komt het niet meteen aan op snel en alert reageren.
Andere definitie van strategie
Lynch geeft een andere definitie van strategie: Corporate strategy can be described as finding market opportunities, experimenting and developing competitive advantage over time. Die definitie laat zien dat de organisatie in open verbinding staat met de omgeving, de organisatie moet in de veranderende omgeving overleven en daarom is wendbaarheid (agility) nodig bij de uitvoering van de strategie. Het strategiebegrip van Lynch wordt bijvoorbeeld in het boek De Wendbare organisatie gebruikt.
Toch is de definitie van Warren, strategie is de manier waarop een organisatie zijn doelstellingen wil bereiken, in zijn eenvoud al relevant. Die definitie impliceert dat er managementinspanningen nodig zijn op ten minste drie gebieden:
- Het positioneren van de organisatie: markt, doelgroep, product.
- Het kiezen van doelstellingen: wat, hoeveel, welk tijdsperspectief.
- Het manoeuvreren naar het gewenste resultaat in de tijd.
Logica van de levenscyclus
Hiermee sluit de definitie van strategie mooi aan bij de lessen die de logica van de levenscyclus ons al bracht. Deze drie factoren vormen het fundament van strategisch prestatiemanagement. Als ze nader worden ontleed, ontstaat een goed beeld van wat managers zouden moeten of kunnen doen.
Bron: De wendbare organisatie
Door: Leo Kerklaan