In onze drukke levens staan we bijna continu onder tijdsdruk. Dit heeft effect op ons energieniveau en onze focus. En het ondermijnt de kwaliteit van ons denkvermogen. De kwaliteit van ons denken hangt onder meer af van onze wendbaarheid en snelheid in denken.
Reflecteren op je eigen handelen, nadenken over de volgende stap: er is vaak onvoldoende tijd voor. En toch is dit juist heel belangrijk voor ons werk om na te denken over onze mensen, projecten, prioriteiten en onze eigen rol daarin.
Volgens een onderzoek door PwC onder CEO’s maken veel leiders zich zorgen over (het gebrek aan) essentiële vaardigheden van werknemers. Het gaat met name om denkvaardigheden zoals aanpassingsvermogen, probleemoplossend vermogen, creativiteit en innovatie.
Er is wat aan te doen. Met deze drie strategieën is het mogelijk om deze competenties te ontwikkelen.
Ken je eigen denk ‘sweet spot’
De eerste stap is om je bewust te worden van je denkvoorkeuren. We maken hiervoor gebruik van het Herrmann International’s Whole Brain Model. Dit model onderscheidt 4 denkdomeinen: analytisch, praktisch, relationeel en experimenteel.
Analytische denkers zijn logisch, realistisch en denken in cijfers.
Praktische denkers zijn georganiseerd, taakgedreven en focussen op het uitvoeren van plannen en taken.
Relationele denkers zijn expressief, onderhoudend en invoelend.
Experimentele denkers zien mogelijkheden, zetten vraagtekens bij de status quo en gebruiken hun nieuwsgierigheid om originele ideeën te bedenken.
Unieke denkvermogens
Ieder individu heeft een unieke mix van deze vier denkstijlen. Ze komen tot uiting in de manier waarop mensen in hun dagelijkse werk communiceren, relaties onderhouden, problemen oplossen en beslissingen nemen.
Welke denkstijl is bij u het meest dominant? Als u geconfronteerd wordt met een moeilijk probleem of wanneer u een moeilijke beslissing moet nemen: welke denkstijl gebruikt u dan het meest?
Als u instinctief in de cijfers duikt, de details nauwkeurig bekijkt en de logische feiten meeweegt in uw beslissing, dan bent u sterk in analytisch denken.
Als u meteen op het projectplan duikt en focust op het werk gedaan krijgen, dan bent u meer een praktische denker.
Als u als vanzelf met andere erover gaat praten om hun mening en gedachten te horen en vertrouwt op uw persoonlijke contacten, dan bent u een relationele denker.
Als u vraagt: waarom ook niet?, bewust een stapje terugzet om het grote plaatje te zien en naar flexibele oplossingen zoekt, dan ben u meer een experimentele denker.
Ontdek de denk ‘hiaten’
Het is essentieel dat u weet wat uw voorkeursdenkpatroon is. We ontwikkelen automatisch gewoontes en patronen in gedachten en gedrag er omheen. Deze kunnen de basis van ons succes zijn, maar zodra onze rollen en functies zich ontwikkelen en veranderen, wordt het steeds belangrijker dat we bredere denkvermogens ontwikkelen.
De denkhiaten opvullen door te experimenteren met de andere denkpatronen stelt u in staat makkelijker met andere mensen samen te werken en uw invloed te vergroten.
Volgens Herrmann’s onderzoek is slechts 2% van de mensen goed in alle vier de denkpatronen. Voor bedrijven is het dus van belang om mensen met diverse denkstijlen in huis te hebben.
Denk eens aan uw laatste misstap op het werk. Wat deed u toen? Had u een sterke neiging om aan het plan vast te houden? Weerhield dit u ervan om beter naar het grote plaatje te kijken of om met het team naar oplossingen te zoeken? Of was u zo bezig met wat anderen ervan vonden dat het dagelijkse werk eronder leed?
Weten waar u niet goed in bent, kan helpen uw denkvermogen te verbreden.
Pas uw denken aan aan veranderende omstandigheden
Elke taak vraagt andere manieren van denken en ermee omgaan. Als u uw dominante denkpatroon weet, dan kunt u proberen nieuwe manieren van denken te ontwikkelen.
Als in een situatie het van belang is een goede relatie op te bouwen met anderen, bijvoorbeeld bij een nieuwe klant, neem dan de tijd om dat te doen. Zie het niet als een taak die snel moet worden afgehandeld.
Als een taak een technisch perspectief vereist, duik dan in de analyses, focus op onderzoek en vraag de expertise van anderen.
Het gaat niet om goed of fout. Het gaat om bewustzijn, om uw denken aan te passen aan de situatie.
Bedenk wel: als u onder druk staat is het niet het juiste moment om te experimenteren met nieuwe manieren van denken. Dan kunt u het beste vertrouwen op uw favoriete denkvoorkeuren. Het gaat niet om goed of fout. Het gaat om bewustzijn, om uw denken aan te passen aan de situatie.
Bron: Strategy+Business, Jesse Sostrin, July 2017