Het is belangrijk dat doelen inspirerend zijn voor een team. Bij het zoeken naar oplossingen, doorvoeren van verbeteringen, het overtreffen van klantverwachtingen wordt er veel van wendbare teams verwacht. Inspirerende doelen helpen daarbij, maar hoe geef je die mee?
Het kost vaak veel energie en doorzettingsvermogen om als team te groeien en doelstellingen te halen. Daarbij gaat het niet meer om het uitvoeren van dagelijkse handelingen van 9 tot 5. Maar om creatief te blijven zoeken naar oplossingen. En doorzetten als deze oplossingen in eerste instantie niet blijken te werken.
Door de jaren heen heb ik enkele inspirerende agile leiders mogen ontmoeten. Ze weten mensen in beweging te krijgen, teams te laten samenwerken en moeilijkheden te overwinnen. Hoe doen ze dat? Ik heb meerdere agile leiders geïnterviewd, geobserveerd en van hart tot hart met hen gesproken. Echt inspireren is geen trucje, echt inspireren gaat over authenticiteit.
Niets meer missen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief
Wat hebben agile leiders gemeen?
Daarnaast ontdekte ik een paar dingen die deze succesvolle agile leiders gemeenschappelijk hebben als ze spreken voor grote of kleine groepen.
- Droom. Ze hebben een visie, een inspirerende droom. Deze kunnen ze dusdanig vertellen dat het heel tastbaar wordt en dichtbij komt. Dit geeft de teams een doel, een concrete richting om voor te gaan.
- Klantgericht. Deze droom is niet intern op het bedrijf, maar op de klant gericht. De focus ligt op wat teams voor klanten kunnen betekenen.
- Kwetsbaar. Agile leiders tonen lef door voor grote groepen kwetsbaar te durven zijn. Ze geven aan dat ze het zelf niet kunnen, dat ze niet alle antwoorden hebben. Dat ze niet perfect zijn en fouten maken. Niet uit onzekerheid, maar uit echtheid.
- Ontdekkingstocht. Ze presenteren niet een uitgewerkt plan, maar een ontdekkingstocht. Ze schetsen in eigen woorden dat het te complex en onvoorspelbaar is om te weten wat er precies nodig is om succesvol te zijn. Dat ze geen garanties kunnen geven over wat er precies gaat komen of hoe het er in detail uit gaat zien. De oproep is om elkaar te helpen en niet te gaan voor eigenbelang of de korte termijn.
- Pijn. Ze zijn eerlijk over de moeite en de pijn die het de komende tijd gaat kosten. Het wordt geen gemakkelijke weg, tegenslagen horen erbij.
Moed en lef
In veel gevallen kwam het neer op moed en lef. Agile leiders hadden de verandering kunnen uitstellen, blijven doen wat ze altijd al deden. Dat zou op korte termijn tot minder risico en pijn hebben geleid. Maar ze staken hun nek uit en kozen ervoor om te inspireren. Ze wilden een verschil maken in de manier waarop klanten werden bediend en talenten en mogelijkheden van medewerkers werden benut. Dat leidde uiteindelijk tot een verandering die meer opleverde dan alleen de bedrijfsresultaten. In veel gevallen gingen medewerkers ook weer in zichzelf geloven en waren klanten tevreden over de geleverde producten en diensten.
Inspirerende focus
Het is de taak van de agile leider om ervoor te zorgen dat elk team die heldere en inspirerende focus heeft op wat ze moeten bereiken. In de praktijk betekent dit ervoor zorgen dat het team begrijpt waarom producten en diensten interessant zijn voor klanten en hoe dit waarde
genereert voor het bedrijf.
Met andere woorden, dat bij alle teams de positieve klantimpact en bijbehorende waarde voor het bedrijf bekend zijn. Voor elk van deze twee onderdelen bestaat een praktische tool.
De k v i maakt de relatie tussen klantimpact en waarde concreet. De Impactladder helpt om nog concreter te maken wat de klant nodig heeft om succesvol te zijn. Dit door het belang voor de klant op korte en lange termijn te visualiseren en zodoende te verklaren waarom de producten en diensten interessant voor hem zijn.
Bron: Toolkit voor agile leiders
Door: Peter Koning