Hoshin Kanri is een lean management methodiek om bedrijfsdoelstellingen daadwerkelijk uit te voeren. Waarin vindt dit concept zijn oorsprong? In dit eerste deel (van drie) wordt een historische context geschetst.
Voor de Tweede Wereldoorlog maakte de Amerikaanse export slechts 30% uit van de totale export in de hele wereld. Na WOII groeide dit percentage naar 70%. Dit was mede te danken aan het feit dat er een gezonde en geschoolde beroepsbevolking was, maar ook aan het feit dat de infrastructuur nagenoeg intact was. Europa had te kampen met totaal vernietigde of zeer verouderde infrastructuur. En met een getraumatiseerde bevolking.
Kwaliteitsgoeroes Deming en Juran
In die context waren Amerikaanse fabrikanten in staat om alles wat ze konden produceren, te verkopen. Of hun product nu van hoge, gemiddelde of slechte kwaliteit was.
Wat nog niet opviel tijdens de oorlogsjaren, was dat in de Amerikaanse fabrieken kwaliteitsmethodes actief verspreid werden door onder andere Deming en Juran. Deze methoden bleken essentieel in het leveren van superieure kwaliteit van bijvoorbeeld militaire tanks. Niet dat hierdoor de oorlog werd gewonnen, maar speelde wel een rol.
Na de oorlog verlieten deze Amerikanen, veelal vrouwen, die goed getraind waren in quality control, de fabrieken en keerden terug naar huis. En zo gingen veel geleerde lessen verloren.
Expertise wordt overgebracht op de Japanners
Tegelijkertijd gebeurde iets anders: dezelfde kwaliteitsgoeroes die verantwoordelijk waren voor het geven van instructies over kwaliteitsmethoden in de Verenigde Staten, voelden de morele plicht om de Japanse bevolking te helpen om hun land weer op te bouwen. En ze leerden de Japanners hun kwaliteitsmethodieken.
Deming, Juran en anderen vonden in Japan getalenteerde en zeer gemotiveerde mensen die de kwaliteitsmethodes omarmden, vakkundig aanpasten, verbeterden en verspreidden. Net zoals Amerikaanse mannen als Deming, Juran, Armand Feigenbaum, Philip Crosby, H. James Harrington, Walter Shewhart hun naam vestigden op kwaliteitsterrein, stonden ook in Japan kwaliteitsgoeroes op.
Kwaliteitsmethoden en kwaliteitsinstrumenten
Namen die we nu nog kennen omdat ze verbonden zijn aan de door hen bedachte methode: Shigeo Shingo, Taiichi Ohno, Masaaki Imai, Kaizen, Ishikawa, Taguchi. Hoshin Kanri wordt niet toegkend aan een individu. De term werd voor het eerst gebruikt bij de Japanse Bridgestone Tire Company in 1965.
Zoektocht naar perfectie
De combinatie van ijver, expertise, methodische innovatie en een onophoudelijke zoektocht naar perfectie, leidden ertoe dat, bijna ongemerkt, de Japanse producenten hun Amerikaanse concurrenten gingen overtreffen. In 1990 was het Amerikaanse exportcijfer weer terug op 30 procent. Tegenwoordig schommelt dat percentage tussen de 10 en 15 procent.
Veel is er gezegd en geschreven over het ‘Japanse Wonder’. Maar ook in Japan heeft de economische crisis zijn sporen achtergelaten in de laatste jaren.
Toch zijn boeken als ‘World Class Manufacturing’ door Schonberger (1986), ‘Kaizen’ door Imai (1986) en ‘The Machine that Changed the World’ door Jones, Womack and Roos (1990) van grote invloed geweest op de manier waarop vele ondernemingen hun business leiden.
Hoshi Kanri
In het volgende deel gaan we dieper in op Hoshin Kanri, wat feitelijk een organisatie framework is waarmee de aandacht van de gehele organisatie gericht is op de organisatiedoelen, prioriteiten stelt, deze in het dagelijkse werk integreert en leren in de organisatie faciliteert.
Bewerking en vertaling tekst: Maud NottenÂ