Communicatie met medewerkers is essentieel voor kwaliteit. Goede communicatie heeft een positief effect op het moreel van een organisatie en stimuleert een positieve cultuur.
Medewerkerbetrokkenheid is het resultaat van goede communicatie. Een ‘betrokken medewerker’ is iemand die toegewijd is aan zijn werk en er enthousiast over is. Hij zal handelen op een manier die de kwaliteitsdoelstellingen van de organisatie bevordert.
Een betrokken medewerker werkt samen met collega’s om de prestaties te verbeteren ten behoeve van de organisatie.1 Medewerkers moeten hoog op de lijst staan bij het management als stakeholders die cruciaal zijn voor het succes van de organisatie.
Volgens Peter Drucker staat de prioriteitenlijst in deze volgorde: Klant, Medewerkers, Stakeholders, Leveranciers.
De figuur laat zien dat er een positieve correlatie bestaat tussen communicatie en betrokkenheid.
Het verschil maken
Goede medewerkers willen weten waar de organisatie naartoe gaat en hoe hun bijdrage een rol speelt. Iedereen wil het gevoel hebben dat ze het verschil maken.
Door regelmatig met werknemers te communiceren, zorg je ervoor dat iedereen de kwaliteitsdoelstellingen begrijpt, evenals wat hun plaats en rol daarin is.
Een van de beste manieren om medewerkers betrokken te houden, is door het niveau van communicatie tussen senior leiders en medewerkers te verhogen. Maar voor veel organisatie is het een uitdaging om effectief te communiceren met medewerkers.
Manieren om te communiceren met werknemers zijn bijvoorbeeld maandelijkse vergaderingen, (huidige) resultaten posten, nieuwsbrieven, e-mails, intranet, een-op-een gesprekken, beleid en kwaliteitsdoelstellingen, klantvereisten en beoordelingen communiceren.
Een-op-een
De beste manier van communiceren is een-op-een, waarin discussies informeel en open zijn. In deze gesprekken is het prima om ook over niet-werkgerelateerde onderwerpen te praten. Dit zijn kansen om relaties te bouwen en vertrouwen te vergroten.
De beste manier van communiceren is een-op-een, waarin discussies informeel en open zijn.
Discussies zijn moeilijker wanneer werknemers op andere locaties werken of vaak op reis zijn. In deze gevallen kan technologie uitkomst bieden. Managers kunnen via directe berichten vragen hoe de dag verloopt. Op een intranetsite of blog kunnen werknemers foto’s, statusupdates en reacties op elkaars berichten plaatsen. Dit moet wel aangemoedigd worden.
De betrokkenheid van medewerkers maximaliseren houdt ook in medewerkers betrekken bij probleemoplossing, initiatieven voor continue verbetering, trainingsbehoeften in kaart brengen en regelmatig hub werkgebied bezoeken.
Verhoogde medewerkersbetrokkenheid resulteert in meer innovatie, motivatie en bewustzijn.
Tips
Vier tips om de betrokkenheid van werknemers, managers en leiders op alle niveaus te vergemakkelijken.
- Zorg voor prikkels voor werknemers om initiatieven te nemen en erken goede prestaties.
- Definieer duidelijke doelstellingen en delegeer verantwoordelijkheden.
- Creëer een werkomgeving waarin werknemers hun werkprocessen beheersen en hun eigen beslissingen nemen.
- Voer een erkenningssysteem in, gebaseerd op evaluaties van individuele en teambijdragen en -prestaties van werknemers.
Betrokken medewerkers op alle niveaus in de organisatie zijn essentieel om het succes van de organisatie te vergroten. Ze zijn meer gemotiveerd om verantwoordelijkheid te nemen voor de kwaliteit van hun werk.
Het resultaat is dat werknemers met de benodigde informatie, autoriteit en autonomie zelf beslissingen kunnen nemen. Managers moeten hun werknemers inspireren zodat ze het belang van hun eigen verantwoordelijkheden begrijpen – en producten of diensten leveren waar de klant om vraagt.
Bron: Qualitymag.com