De afgelopen jaren is de verhouding tussen werkgever en werknemer verschoven. Werknemerswelzijn heeft steeds meer prioriteit gekregen en het verlangen naar secundaire arbeidsvoorwaarden is toegenomen.
Maar het blijft lastig het werknemerswelzijn ook echt in het beleid op te nemen. Dit is terug te zien in het Alight 2022 International Workforce and Welbeing Mindset onderzoek*, een internationaal marktonderzoek met onder anderen 2.000 Nederlanders. Hieruit blijkt dat meer dan 63 procent van de Nederlandse werknemers hun eigen werknemersbeleving slecht tot zeer slecht beoordeelt. En dat is zorgelijk. Zeker als organisaties moeten concurreren met andere partijen om talent binnen te halen en binnen te houden.
Wat zorgt ervoor dat het ene bedrijf een goede werknemersbeleving faciliteert en de beleving bij een ander bedrijf er juist voor zorgt dat werknemers op zoek gaan naar een andere baan? Dit moet je weten over het verhogen van je employee experience:
Verzorg de juiste benodigdheden
We weten allemaal dat flexibel werken mogelijk is voor een deel van werkend Nederland. Maar van de werkgevers waar dit kan, is er maar een klein deel dat flexibele opties aanbiedt. Het betekent namelijk niet alleen de vrijheid om hybride te werken of flexibele werktijden te hebben. Het betekent ook dat werkgevers de middelen moeten bieden om dit te kunnen doen. Meer dan de helft van de Nederlandse werknemers (54%) zegt dat hun werkgever niet genoeg middelen faciliteert om effectief en comfortabel thuis te werken. De pandemie heeft laten zien hoe we onze manier van werken aan kunnen passen. Nu is het zaak om deze trend door te zetten en ervoor te zorgen dat werknemers de juiste voorzieningen hebben voor het inrichten van een fijne, comfortabele werkplek.
Betrokkenheid door communicatie
Door de nieuwe technologieën en de nieuwe manieren van werken worden werkgevers ook genoodzaakt anders te communiceren. Meer dan ooit is het van belang dat werkgevers verbonden blijven met hun werknemers en ze op de hoogte houden van belangrijke zaken. Dat gebeurt lang niet altijd: maar iets meer dan de helft (56%) vindt dat de communicatie over gezondheid, welzijn en vergoedingen hen een beter beeld geeft van hun secundaire arbeidsvoorwaarden.
Daarnaast blijkt dat werknemers vaak niet openlijk over mentale problemen en geestelijke gezondheid praten, ondanks dat ze wel bezorgd zijn hierover. Slechts 37 procent van de Nederlandse werknemers doet dit. Als je betrokken over wil komen als organisatie, is het cruciaal om ook gevoeligere onderwerpen, zoals mentale gezondheid, bespreekbaar te maken. Niet iedereen zal uit zichzelf aankloppen bij hun manager om hierover te praten, dus kijk of je hier iemand anders voor aan kunt stellen of op andere manieren het gesprek kunt openen.
Welzijnsprogramma’s
75 procent van de Nederlandse medewerkers heeft een gemiddeld tot hoog stressniveau door werk en een derde van de Nederlandse medewerkers (34%) vertoont symptomen van een burn-out. Dat is schrikbarend. Het is dan ook niet gek dat de mentale gezondheid de afgelopen jaren onder een vergrootglas ligt.
Toch blijkt dat maar 36 procent het gevoel heeft dat hun werkgever om hun welzijn geeft. En slechts 34 procent geeft aan dat hun bedrijf hen ondersteunt met middelen om welzijn te verbeteren. Dit is erg laag, zeker nu bedrijven hier juist extra aandacht aan willen besteden. Er worden daarom steeds vaker welzijnsprogramma’s ingevoerd door werkgevers. Welzijnsprogramma’s bevorderen de vitaliteit, gezondheid of financiële stabiliteit van werknemers. Zo kunnen er workshops gegeven worden om medewerkers bewust te maken over burnouts of worden initiatieven, zoals meditatie-apps of andere gezondheidstips ingevoerd om mensen bewuster te maken van hun welzijn. Er zijn zelfs organisaties die hun personeel helpen bij het afkicken. 33 procent van de werknemers geeft aan dat deze programma’s hun werkervaring verbetert.
Financiële ondersteuning
Maar niet alleen fysieke gezondheid en werkstress laten een voetafdruk af op het welzijn van mensen. Financiële zorgen dragen hier ook aan bij. Als je financiële zorgen hebt, kan dit enorme invloed hebben op je mentale gesteldheid. Midden in de inflatie-en energiecrisis zegt minder dan de helft (45%) zich financieel veilig te voelen. Nederlandse werknemers extra hulp gebruiken bij zaken, zoals het vasthouden aan budgetten, sparen of het opbouwen van een noodfonds.
Om financiële zorgen tegen te gaan, zou het aanbieden van flexibele loonopties, waarin meer dan een kwart (26%) geïnteresseerd is, ondersteuning kunnen bieden. Er worden door werkgevers steeds vaker flexibele betaalopties geboden, zoals Earned Wage Access. Hiermee krijgen werknemers meteen toegang tot hun loon zodra ze het verdiend hebben, in plaats van dat ze moeten wachten tot het einde de maand. Kijk dus wat voor jouw organisatie en jouw mensen toepasselijk is. Hebben ze behoefte aan financieel advies over bijvoorbeeld leningen of ondersteuning nodig met de schuldsanering? Of ontvangen ze hun salaris graag wat eerder omdat ze een belangrijke betaling moeten doen? Maak dit bespreekbaar en kijk of je gepersonaliseerde ondersteuning kunt bieden.
Ondersteunen met de juiste middelen
Al deze zaken hebben invloed op de werknemerservaring. Het is aan werkgevers om te kijken waar ze hun medewerkers zo goed mogelijk in kunnen ondersteunen. Of dit nu met hulpmiddelen is om nieuwe manieren van werken te ondersteunen, of betere communicatiemiddelen- of technologie over het welzijn van je mensen. Probeer te achterhalen waar behoefte aan is en welke middelen daarvoor nodig zijn. Dat heeft niet alleen positieve effecten op het aantrekken van talenten, maar ook op het behouden van je huidige personeel.
Door: Esther Segers
Senior Business Development Manager bij Alight Solutions