In de managementwereld wemelt het van de hypes, halve waarheden en hele leugens. Stefan Stern en Cary Cooper schreven er een boek over: Myths of Management. Hier zijn de tien ergste managementmythen.
- Er is één juiste manier om te leiden of managen. Trap er niet in: situaties veranderen, elke business is anders. Beoordeel de situatie en pas je gedrag als manager aan.
- De robots gaan ons werk overnemen. De realiteit: iedereen roept van alles maar niemand weet het. We hebben ons altijd al aangepast aan de komst van nieuwe technologie, en dat zal nu ook weer gebeuren. We gaan met robots wérken – niet vechten.
- Leiderschap is belangrijker dan management. Helaas: we hebben beide nodig. En chefs moeten kunnen leiden én managen (= dingen voor elkaar krijgen).
- Wees jezelf: alles draait om authenticiteit. Jezelf zijn is echter misschien niet voldoende: je moet blijven groeien en verbeteren. Authenticiteit kan een excuus voor luiheid zijn.
- Mensen haten verandering. Flauwekul: mensen kunnen heel goed met verandering omgaan. Ze kopen nieuwe kleren, een nieuwe auto, een nieuw huis in een andere plaats. Mensen houden alleen niet van top-down opgelegde, onnodige of domme verandering.
- Big data gaat alles fixen. Niet dus: cijfers vertellen nooit het hele verhaal, er is ook beoordeling nodig. Het gevaar is daarnaast dat data worden gekneed tot de gewenste uitkomst. Verschuil je niet achter data.
- De baas met de beste strategie wint. Slimme strategieën zijn mooi, maar als ze niet goed worden uitgevoerd leiden ze helemaal nergens toe. Executie is cruciaal.
- Het is zwaar aan de top. Hoge managers zijn autonomer, verdienen veel beter, hebben chauffeurs en PA’s, reizen luxueus, logeren in mooie hotels en genieten het respect van collega’s. Dat is geen zwaar bestaan. Lager in de organisatie is het leven veel zwaarder. Bazen mogen dat nooit vergeten.
- Leiders worden geboren, niet gemaakt. Iedereen kan beter worden in managen en leiden. Leiderschap ontstaat uit ervaring.
- Jaarlijkse beoordelingen helpen je om prestaties te managen. In werkelijkheid moet management een permanente conversatie zijn, geen jaarlijkse afrekeningssessie. Doe meteen wat als dingen niet goed gaan. Drop prestatiebeoordelingen en praat gewoon met elkaar.