Toenemende concurrentie, kritische consumenten en meer nadruk op duurzaamheid en maatschappelijke factoren dwingen bedrijven hun management te veranderen. Een belangrijk aspect van modern management is het betrekken van verschillende stakeholders. Binnen een moderne organisatie kan de Supply Chain Directeur als onderdeel van de directie optreden als regisseur van waarde, om de inzichten en belangen van operationele, commerciële en financiële aard optimaal op elkaar af te stemmen. Dat vergt een bijzonder soort leiderschap.
De supply chain functie heeft in verschillende organisaties een verschillende invulling en positie. Naast de functionele rol van de Supply Chain Manager, is er een meer strategische rol als regisseur van waarde, die vaak op directieniveau wordt ingevuld.
De aandachtsgebieden van de regisseur van waarde
De regisseur van waarde moet drie soorten belangen in de gaten houden:
- de strategische doelstellingen van het bedrijf;
- de visie, doelstellingen en waardepropositie van de keten waar het bedrijf deel van uitmaakt;
- de belangen van verschillende interne en externe stakeholders.
Dit betekent dat hij de keten als een geheel beschouwt en tegelijkertijd de belangen van het bedrijf bewaakt, bijvoorbeeld wanneer het gaat om het verdelen van de waarde die in de keten wordt gecreëerd. Daarnaast heeft de regisseur inzicht in de belangen van de verschillende stakeholders, zowel binnen als buiten de organisatie.
Stakeholders
Vier typen stakeholders zullen vooral de aandacht vragen van de regisseur van waarde:
- de supply chain managementfunctie, waar de Supply Chain Directeur hiërarchisch verantwoordelijk voor is;
- de directie van de organisatie;
- andere interne bedrijfsfuncties;
- externe ketenpartijen.
Deze partijen kunnen enerzijds iets uit de samenwerking halen, anderzijds brengen ze kennis, contacten, inzichten en informatie in. Als we zeggen dat de regisseur aan stakeholdermanagement doet, wat betekent dit dan in de praktijk?
- Ten eerste moet deze de stakeholders herkennen. Het is belangrijk dat hij zich bewust is van de verschillende stakeholders, ook als ze niet direct zichtbaar zijn. Stakeholdermanagement begint bij om je heen kijken, vooruitkijken en relaties opbouwen.
- Ten tweede moet hij de stakeholders kennen: begrijpen wat de individuele belangen van de verschillende stakeholders zijn en hoe deze zich verhouden tot het bedrijfs- en ketenbelang. Daar zit vaak een gelaagdheid in die niet meteen zichtbaar is. Een formeel afdelingsdoel kan bijvoorbeeld zijn om efficiënter te werken, dat lijkt een duidelijk belang. Daaronder kan echter de angst liggen van een persoon of afdeling om overbodig te worden als er té efficiënt gewerkt wordt. Het is in zo’n geval nodig om dat te beseffen en niet alleen te sturen op het formele doel. Zeker in een meer politiek speelveld zijn belangen niet altijd op het eerste gezicht helder. Door vertrouwen op te bouwen en goed te luisteren, kan de regisseur ontdekken wat voor de verschillende partijen van belang is.
- Ten derde moet de regisseur mennen: sturen op het gemeenschappelijke ketenbelang en tegelijkertijd rekening houden met de belangen zoals deze door de stakeholders ervaren worden. In het genoemde voorbeeld kan hij bijvoorbeeld benadrukken dat er bij een nieuwe manier van werken tijd bespaard wordt op routinewerk en dat de afdeling daardoor interessantere werkzaamheden krijgt.
Steeds zal de regisseur belangen afwegen en in balans brengen en daarop sturen, bijsturen en vooral veel communiceren. Dit is een complex proces dat veel aandacht vergt. Behalve over de eigen afdeling, heeft de regisseur immers over geen van deze stakeholders hiërarchische zeggenschap.
Bron: Regisseer de keten
Door: Jack van der Veen en Michel van Buren