In de 21e eeuw is een aloude natuurwet van Darwin van kracht geworden in het bedrijfsleven. Om marktleider te worden, te blijven en te overleven, hoef je niet de grootste, sterkste, rijkste of intelligentste te zijn. Degene die de kunst verstaat om nieuwe ervaringen op te doen en zich daardoor het beste kan aanpassen aan de veranderende omgeving, die overleeft en maakt kans om marktleider in de sector te worden. Nieuwe toetreders kunnen op deze manier de gevestigde orde verstoten. Zoals Apple Nokia versloeg en Amazon Microsoft, zo kan elke disruptor zich een markt toe-eigenen.
“Het is niet de sterkste van de soort die overleeft. En ook niet de meest intelligente. Maar degene die het beste kan reageren op verandering.”
Charles Darwin
Amazon extreem agile
Amazon.com is een voorbeeld van een extreme agile organisatie met een sterke Darwinistische bedrijfscultuur. Bij nieuwe medewerkers worden als eerste de niet bruikbare patronen afgebroken en zo snel mogelijk nieuwe agile patronen geprogrammeerd. Geen passie voor de klant, geen risico’s durven nemen, te weinig vernieuwen? Dat is bij Amazon niet handig voor je carrière. Waarschijnlijk sta je bij de eerste evaluatie alweer op straat.
Als je passie voor klanten hebt, besluiten met respect durft aan te vechten, geen compromissen sluit en je vaak onbegrepen voelt, dan maak je bij Amazon carrière met de snelheid van een raket Als je besluiten durft aan te vechten, geen compromissen sluit en je vaak onbegrepen voelt, dan maak je bij Amazon carrière met de snelheid van een raket De aanpak blijkt succesvol. Amazon.com is met afstand ‘s werelds succesvolste webwinkel. Een soort Bol.com, maar dan honderd keer zo groot. Vanaf 1994 veroverde Amazon de wereld, met nu 300 miljoen klanten en een jaaromzet van een slordige 90 miljard dollar.
Amazon leiderschapsprincipes
Amazon heeft zo haar eigen principes opgesteld om marktleiderschap te realiseren en te behouden. Zie hier een vrije vertaling van de Amazon leadership principles:
1) Obsessie voor de klant
Start met de klant en werk vanaf de klantbeleving achteruit. Natuurlijk letten we ook op de concurrentie, maar de klant is onze werkelijke obsessie.
2) Eigenaarschap
Neem verantwoordelijkheid. Offer de lange termijn niet op in ruil voor kortetermijngewin. Zeg nooit: “Dat is mijn taak niet.”
3) Vind uit en vereenvoudig
Verwacht en eis innovatie en vindingrijkheid van jouw teams. Zoek altijd naar manieren om zaken te vereenvoudigen. Omdat we nieuwe dingen doen, accepteren we dat we daardoor misschien lange tijd niet worden begrepen.
4) Neem alleen de besten aan
Leg de lat – bij iedere nieuwe werknemer die je aanneemt of bij iedereen die je promotie geeft – weer hoger.
5) Eis de hoogste standaarden
Hanteer meedogenloze standaarden. Veel mensen denken dat die standaarden onredelijk hoog zijn.
6) Denk groot
Klein denken is een zichzelf vervullende voorspelling. Kijk om de problemen heen om nieuwe manieren te vinden waarmee we de klant beter kunnen bedienen.
7) Grijp op tijd in
Snelheid is belangrijk in marketing. Veel beslissingen en besluiten zijn terug te draaien en vergen geen grondige studie. Wij waarderen het nemen van gecalculeerde risico’s.
8) Soberheid
Bereik meer met minder.
9) Leer en wees nieuwsgierig
Stop nooit met leren en zoek altijd manieren om jezelf te verbeteren.
10) Verdien vertrouwen
Luister aandachtig, spreek openlijk en behandel anderen met respect. Wees openlijk zelf-kritisch, zelfs als dat naar of pijnlijk is.
11) Duik diep
Handel op ieder niveau, voel je voor geen klus te klein.
12) Heb ruggengraat
Vecht besluiten waarmee je het oneens bent met respect aan, zelfs als dat ongemakkelijk of vermoeiend is. Sluit geen compromissen, puur omdat dat sociaal gewenst is.
13) Lever resultaten
Focus op de sleutelfactoren van je bedrijf. Lever de juiste resultaten op tijd af. Neem ondanks tegenslagen geen genoegen met minder, maar doe er een schepje bovenop.
Wat kan er in jouw sector gebeuren?
Een veranderende omgeving is een container. De wereld verandert (macro), de sector waarin je werkt verandert (meso) en de organisatie verandert (micro). Het krachtenveld van veranderingen vindt plaats op drie niveaus: de snel veranderende wereld zorgt voor een veranderende markt en vraagt om een veranderende organisatie. Of een disruptor verandert de spelregels in de markt en maakt zo een mooiere wereld.
Bron: Agile Marketing
Door: Adrie Dolman