In de ontwerpcyclus geef je je businessidee vorm en stel je het bij, zodat het de best mogelijke waardepropositie en het beste businessmodel wordt. Je eerste aanpassingen zijn gebaseerd op je intuïtie en je uitgangspunt (productidee, technologie, marktkansen enzovoort).
De designcyclus bestaat uit drie stappen.
Ideeënvorming
In de eerste stap probeer je zoveel mogelijk alternatieve manieren te bedenken om je eerste ingeving of inzichten die je hebt opgedaan met het testen aan te wenden om je idee om te vormen tot een sterke business. Je moet niet al te veel van je eerste ideeën gaan houden.
Businessprototype
In de tweede stap breng je het aantal alternatieven dat je hebt bedacht terug met behulp van businessprototypes. Je kunt beginnen met ruwe prototypes zoals servetschetsen. Vervolgens kun je met behulp van het Waarde Propositie Canvas en het Business Model Canvas je ideeën duidelijk en tastbaar maken. In het boek Businessideeën testen gebruiken we deze twee hulpmiddelen om ideeën op te delen in kleinere testbare delen. Je zult continu je businessprototypes blijven verbeteren aan de hand van inzichten die je opdoet tijdens telkens nieuwe testrondes.
Beoordelen
In deze laatste stap van de ontwerpcyclus beoordeel je het ontwerp van je businessprototypes. Je stelt vragen als: Is dit de beste manier om de taken, pijnpunten en voordelen van je klanten aan te pakken? Is dit de beste manier om geld te verdienen met je idee? Of: Hebben we alles gedaan om mee te nemen wat we tijdens onze tests hebben geleerd? Wanneer je tevreden bent met het ontwerp van je businessprototypes ga je deze in de praktijk testen of ga je nog meer tests uitvoeren in het kader van opeenvolgende bijstelrondes.
Bron: Businessideeën testen
Door: David J. Bland