Als manager, als leidinggevende ben je druk. Druk met zorgen dat resultaten worden gehaald, dat middelen, wensen en doelen op elkaar aansluiten. Zorgen dat iedereen weet wat er verwacht wordt qua werk en resultaten en dan ben je vaak ook nog bezig met het rapporteren aan hogere managementlagen. Maar toch valt dat allemaal in het niet bij die ene, ontzettend belangrijke taak die je hebt als leidinggevende. En dat is je belangrijkste taak: zorgen dat iedereen veilig zijn of haar werk kan doen.
Geschatte leestijd: 3 minuten
‘The standard you walk by, is the standard you accept.‘ Het is een uitspraak van de Australische generaal David Morrison die exact aangeeft wat je als leider, als leidinggevende moet doen: de standaard neerzetten. En de standaard is dat iedereen goed en veilig zijn of haar werk moet doen. Zonder last te hebben van pesten, (seksuele) intimidatie, of discriminatie.
Ik ben zelf vertrouwenspersoon geweest in een aantal organisaties. En de impact van pestende, discriminerende of intimiderende collega’s is al groot op het slachtoffer, zo heb ik gemerkt, maar als een leidinggevende degene is die pest, intimideert en discrimineert, dan is de impact nog vele malen groter. Want, zo staat in ongeveer alle HRM- of P&O-handboeken, de eerste persoon met wie je contact op kunt nemen in het geval van dergelijke problemen, is de leidinggevende. De leidinggevende die als eerste aanspreekpunt een soort vertrouwensfunctie uitoefent, die moet zelf onberispelijk zijn. En als die dat niet is, dan is er echt iets heel ernstigs aan de hand.
Wat de leidinggevende toestaat, wordt de norm
Onberispelijk niet alleen in eigen gedrag, maar ook in gedrag wat hij of zij toestaat. Want dat wat de leidinggevende toestaat, dat wordt de norm. Dat is de norm. En die norm wordt meestal nog iets opgerekt als de leidinggevende er niet is. Want waar grenzen vaag zijn, verdwijnen ze helemaal.
Je kunt als beginnend, gevorderd, of gearriveerd leider bijna alles leren uit boeken. Marketingtrucs, motivatietips, strategische plannen, effectief mailen, dat kan je allemaal leren met een boekje op schoot, of via een e-learning, maar grenzen stellen en integer zijn, dat niet. Terwijl dat het belangrijkste is wat je moet zijn als leidinggevende. Want als jouw mensen zich niet veilig voelen, omdat jij een onbetrouwbaar sujet bent, dan kelderen je prestaties en ook je reputatie gaat naar de maan. Maar het ergste daaraan zijn niet die kelderende cijfers, of jouw dalende reputatie. Nee, het ergste is dat je het als leidinggevende hebt toegelaten dat er mensen kapot gaan, omdat je niet hebt durven ingrijpen, omdat je standaard te laag was. En dat slechte leiderschap is slecht voor de organisatie en slecht voor de mensen.
Wat is jouw standaard?
‘The standard you walk by, is the standard you accept.‘ Wat is jouw standaard als het gaat om mensen? Wat is jouw standaard als het gaat om je belangrijkste taak: het bieden van een veilige werkomgeving?
Door: Eduard van Brakel
Eduard is eindredacteur van Boom Management. Samen met managementwetenschapper Bas Kodden schreef hij het boek Leidinggeven is omgekeerd opvoeden.