Natuurlijk rennen we iedere dag achter de nieuwe dingen aan zoals techniek, nieuwe interessante start-ups, zaken die we moeten doen.
‘To do’-ijstjes, wensen, wensen van anderen, blogs van Branson en allerlei nieuwe dingen die we van ‘kenners’ moeten doen.
Ik ken veel bedrijven die als een van de eerste een nieuwe techniek in hun bedrijf invoerden. U herkent het zelf wel, deze drang tot vernieuwing.
Heel grote en kleine bedrijven zijn stuk gelopen op het voorlopen. Ik ben er ook wel eens over gestruikeld. Wie niet.
Ik ben een voorloper omdat dat een deel van mijn vak is, maar achter iedere nieuwe trend aanlopen doe ik niet. Focus je en maak keuzes, zeggen allerlei company-goeroes. Ja, dat is makkelijk gezegd, maar bijblijven in deze voortdenderende wereld van start-ups, scale-ups en nieuwe technieken zal je toch moeten.
Zeker, je moet ongeveer weten wat er in de wereld speelt en daar proberen je voordeel voor je bedrijf mee te doen, maar je kunt maar een paar dingen tegelijk. En eigenlijk zou je maar één ding tegelijk moeten doen.
Eén goed is beter dan vier half.
Dat je toch ook bij moet blijven, betekent keuzes maken die vanuit je merk-DNA en je gevoel goed aanvoelen. Als je er ook nog via de nodige data een steviger basis voor kunt creëren, dan is dat mooi meegenomen.
Vaak is het zo dat je eens even met een pas op de plaats en wat introspectie een pauze neemt die achteraf niet zo slecht is, omdat de tijd al snel allerlei vooruitgang inhaalt.
Kijk naar het wereldcontinent Afrika, dat door zijn enorme economische achterstand nu misschien wel voorop loopt. Het slaat gewoon de computer als hardwaremiddel over en is volledig mobile georiënteerd.
Mobile is de toekomst van morgen.
Wij zitten mentaal vaak nog vast aan de laptop en misschien nog wel desktop, terwijl mobile communicatie met allerlei apps zowel in als buiten het bedrijf het langzamerhand gaat winnen van de wat inflexibele computer.
Kijk naar Richard Branson, die nog gewoon met een notitieboekje en een pen rondloopt om zijn ideeën op te schrijven, die dan weer vaak bestaan uit één woord. Erg mobiel.
There was how most people think of procrastination today, where it’s tied to laziness and apathy. But in Ancient Egypt, people also defined procrastination as, ‘Waiting for the right time’. This is an idea that great thinkers and creators like Steve Jobs embraced. (R. Branson)
Achterlopen is dus niet alleen maar een nadeel. Regelmatig dingen even niet doen is verstandiger dan amechtig achter de toekomst aanlopen.
Ik wens u wachtruimte en veel gevoel voor het juiste moment.
Door: Joop de Boers, Creative Agency, auteur van het boek ‘8 seconden per dag werken’. Het boek dat je creatiever maakt.