En waarom dit direct bijdraagt aan bedrijfssucces
Het is schrikbarend om te zien dat nog steeds een op de drie techmedewerkers liever niet werkt met een collega die een hijab draagt. Vooroordelen zijn een groot probleem in de techindustrie. Er is bovendien een enorme perceptiekloof als het aankomt op diversiteit en inclusie. Uit ons onderzoek blijkt dat techmedewerkers wel willen geloven dat het thema belangrijk is, maar de urgentie ontbreekt om er echt iets mee te doen. Er wordt over het thema gepraat, maar weerstand groeit als het eropaan komt.
De kloof tussen hoe we diversiteit naar buiten uitdragen en wat we in de realiteit zien, is een wake-up call voor de hele industrie. Ook als je kijkt naar de huidige verkiezingsdiscussies zie je dat thema’s als diversiteit en gelijke kansen onder een enorm vergrootglas liggen. We moeten ons bewust zijn dat we het beste talent nodig hebben, en daarom juist op dit thema versnellen. Zo helpen we mensen vooruit en kunnen we Nederland laten doorgroeien.
Tips om het thema om te zetten in bedrijfssucces
Daarom is het belangrijk hier aandacht aan te geven. Vorige maand organiseerden we vanuit Diverse Leaders in Tech, een initiatief van Techleap, de DEI Tech Summit. Met daarin aandacht voor de volgende 7 tips om direct mee te beginnen.
1. Zet thema-erkenning om in actie
Er mag – in het algemeen – dan wel erkenning zijn voor het onderwerp zelf, maar liefst twee derde van de techmedewerkers (65%) ziet er weinig concreet van terug in de eigen organisatie. De urgentie om echt vooruitgang te boeken stuit in sommige gevallen zelfs tegen weerstand. Breng initiatieven daarom niet alleen in praktijk maar zorg dat er in de hele organisatie continu aandacht voor is.
2. Maak diversiteit essentieel voor je bedrijf
Diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie is niet alleen voordelig vanuit sociale overwegingen. Het draagt ook bij aan een positief imago, het begrijpen van nieuwe markten en het bereiken van diverse doelgroepen. En dus direct aan het bedrijfssucces. Er zijn in een organisatie ontelbaar veel perspectieven mogelijk als er ruimte is voor mensen met verschillende achtergronden. Denk je eens in wat het betekent, als vraagstukken vanuit alle mogelijke kanten worden belicht.
3. Bouw aan diversiteit op de lange termijn
Diversiteit is niet een kwestie van een sessie of een workshop om het onderwerp maar afgevinkt te hebben. Om echt het verschil te maken, en daarmee de ware kracht van te ontketenen, zet je initiatieven op voor de lange termijn. Zorg daarom voor een strategische, planmatige aanpak. Dit kan alleen als er concrete, meetbare acties volgen.
4. Start met een datagedreven DEI-strategie
De enige manier om echt te investeren in educatie en begrip. Door aspecten meetbaar te maken, kun je diversiteit benutten als een katalysator voor bedrijfssucces en creëer je een gelijke omgeving voor alle medewerkers. Het is een behoorlijke uitdaging om goede data te verzamelen. De oorzaak is dat veel Nederlandse techbedrijven nog geen datagedreven DEI (diversity, equity & inclusion) hebben ingevoerd. Start daar dus meteen mee.
5. Maak DEI onderdeel van je bedrijfsstrategie, niet alleen een HR-thema
We zien dat het thema diversiteit en inclusie vaak alleen op het speelveld van de HR-afdeling komt. Dan gaat het om het aantrekken van divers talent, en het zorgen dat de organisatie gelijke kansen biedt aan iedereen. Maar daarmee los je het diversiteitsvraagstuk niet op. Dit doe je door het thema in de hele organisatie door te voeren. Denk je eens in welke marktkansen ontstaan als research & development aandacht heeft voor diversiteit, en een product vanaf het begin relevant wordt gemaakt voor verschillende doelgroepen.
6. Stel een quotum in en bied mensen de ruimte
Het instellen van een quotum is een stap om de situatie binnen organisaties beter in balans te krijgen. Waar het daadwerkelijk om gaat is dat we ook de ruimte te bieden voor het perspectief van verschillende mensen. We zien nog steeds dat er een enorme toegevoegde waarde zit in de zichtbaarheid van rolmodellen. Met name de jongere generatie ziet het belang van diversiteit in de top in.
7. Vooroordelen bestaan, hou altijd rekening met beleving van verschillende groepen
Begrijpen hoe inclusie in de techsector beleefd wordt door verschillende groepen. We zien in ons onderzoek dat sommige mensen het thema overdreven vinden. Maar anderen voelen zich niet veilig en ongehoord. Als we mensen echt willen toelaten en laten deelnemen, dan moeten we de ruimte anders in richten. Dan is het essentieel dat de meerderheid bereid is om veranderingen te brengen en ruimte te bieden voor andere stemmen.
Het is tijd dat we de feiten onder ogen zien: de Nederlandse techindustrie kampt met een hardnekkige perceptiekloof als het gaat om diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie. Diversiteit is niet alleen een morele plicht; het is een strategische noodzaak.
Door Diverse Leaders in Tech, een initiatief van Techleap