Organisaties hebben te maken met steeds meer leveranciers en partners wereldwijd. De ‘supply chain‘ heeft zich enorm uitgebreid voor veel organisaties. Maar hoe hou je de risico’s die dit met zich meebrengt onder controle? Hoe hou je de kosten laag en de kwaliteit hoog? Vier best practices wijzen de weg.
Als je samenwerkt met externe leveranciers, dan kun je niet dezelfde kwaliteitsmanagementmethoden toepassen als bij interne processen. Controle vindt vaak ad hoc plaats en miscommunicatie ligt op de loer. Dit kan leiden tot vertragingen en zelfs tot fouten in de productie.
Tegelijkertijd zijn de eisen van klanten alleen maar hoger geworden. Als er dan echt iets mis gaat, dan zijn de gevolgen haast niet te overzien.
Kwaliteitsmanagement eindigt niet meer bij de grenzen van de eigen organisatie
Niets meer missen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief
Er wordt geschat dat bedrijven de kwaliteitsperformance monitoren in minder dan een derde van de totale keten. Het aantal terugroepacties is in de periode 1999 – 2011 is gestegen met 135%. Meer dan de helft daarvan was te wijten aan problemen bij leveranciers of contract manufacturers. Dat heeft niet alleen grote gevolgen voor de financiële positie, ook de reputatie loopt dan vaak forse schade op.
Succesvolle organisaties zijn in staat deze risico’s te managen. Bovendien zijn ze in staat concurrentievoordeel te behalen door te investeren in kwaliteit die verder gaat dan de eigen organisatie.
De uitdaging
De uitdaging is om kwaliteitsproblemen zo vroeg mogelijk in de keten te identificeren en op te lossen. Hoe later in de keten, hoe duurder het wordt om het op te lossen.
Zichtbaarheid is vaak het probleem. De meeste bedrijven hebben geen zicht op wat er gebeurt bij partners verderop in de keten, waar ze niet rechtstreeks contact mee hebben. Er is helemaal geen contact – of er is sprake van miscommunicatie.
4 best practices
- Verbreed de scope van leveranciers assessments
De meeste organisaties monitoren de leveranciers:
- die het meeste leveren;
- met wie ze een strategische relatie hebben vanwege een van de belangrijkste producten;
- met wie ze een strategische relatie hebben vanwege een van de belangrijkste klanten.
Doordat bedrijven slechts een klein deel van de keten monitoren, hebben ze geen zicht op wat er gebeurt in de rest van de keten. Bedrijven moeten daarom investeren in een infrastructuur waarmee ze veel meer zicht krijgen op de totale supply chain.
- Maak een duidelijk beoordelingsprogramma
De meeste bedrijven beoordelen de prestaties van ketenpartners op specifieke terreinen, zoals op de geleverde kwaliteit, of ze op tijd leveren, op service en prijs.
Maar bedrijven zouden ook hiernaar moeten kijken:
- grotere aantallen leveranciers;
- ongelijksoortige databronnen;
- inconsistente doelen.
Moeilijker te meten, maar ze leveren veel informatie op over de prestaties van leveranciers in de keten.
- Investeer in infrastructuur
De tools en technieken om kwaliteit in de keten te managen, hebben geen gelijke tred gehouden met de ontwikkeling van keten zelf. Er wordt nog veel gebruik gemaakt van e-mail en fax. Data worden in geïsoleerde omgevingen bewaard. Communicatie in de supply chain is niet optimaal en niet up to date.
Succesvolle bedrijven pakken dat anders aan. Ze realiseren een infrastructuur die leveranciers verbindt; ze automatiseren handmatige of niet-verbonden processen. Procesgebaseerde communicatie (zoals goedkeuringen, correcties en foutmeldingen) verbeteren de zichtbaarheid en daarmee de controle. Dit leidt tot lagere kwaliteitskosten omdat er minder fouten hersteld hoeven worden en terugroepacties voorkomen kunnen worden.
Cloud computing kan een volledig geïntegreerd kwaliteitsmanagement systeem voor supply chains realiseren.
- Sluit de keten
Ketenpartners integreren in het eigen kwaliteitssysteem biedt veel voordelen:
- de ketenpartenrs staan meer open voor samenwerking en kwaliteitsverbetering, in plaats van ‘hoor en wederhoor’;
- leveranciers kunnen direct kwaliteitsgerelateerde data in een database plaatsen;
- workflows en processen die kwaliteit ondersteunen kunnen gestandaardiseerd worden;
- communicatie kan gecentraliseerd en geautomatiseerd worden.
Conclusie
Kortom, kwaliteitsmanagement verbreden naar de gehele keten leidt tot meer:
- Zichtbaarheid: identificeer problemen in een vroeg stadium, voordat ze dure incidenten worden
- Traceerbaarheid: begrijp de ‘root cause’ en de bron van kwaliteitsproblemen in de supply chain
- Verantwoording: ketenpartners begrijpen welke problemen kunnen ontstaan en komen op tijd in actie
- Winstgevendheid: verklein kwaliteitsgerelateerde, financiële risico’s en verbeter ketenefficiency
Bron: QualityMag