We consumeren meer informatie dan ooit, maar lijken steeds minder te onthouden en te weten. Om effectiever te leren en meer kennis op te doen, kun je vier dingen doen.
Geschatte leestijd: 4 minuten
Inhoudsopgave
Vandaag de dag consumeren we per dag vijf keer zoveel informatie als in 1986. Dat is ongeveer net zoveel als 174 dagbladen …. per dag. Ook het aanbod van online trainingen en opleidingen binnen bedrijven is enorm toegenomen. Met nóg meer toegang tot online informatie.
Je zou denken dat dit leidt tot meer kennis. Maar dat is helaas niet zo. Uit onderzoek onder Amerikaanse volwassenen kwam naar voren dat het algemene kennisniveau de afgelopen 80 jaar niet is toegenomen. Ondanks al die informatie die we tot onze beschikking hebben.
Kennis in organisaties
In bedrijven passen professionals slechts 15 procent toe van wat ze leren in bedrijfstrainingen en ontwikkel-programma’s. Kortom: we zijn minder productief geworden in leren. Door bewuster om te gaan met informatie en door te leren van best practices, kunnen we productiever worden in leren. We zien vier manieren.
1. Focus een aantal maanden op één onderwerp
Laat je niet meeslepen door de krantenkoppen, maar focus op jouw onderwerp. Hierdoor kan nieuwe informatie voortbouwen op eerder opgedane kennis.
Nog een voordeel is gebleken uit onderzoek door Adam Gazzaley, auteur van ‘The distracted Mind’. Je doet meer kennis op als je beter leert te filteren. Hierdoor kun je relevante informatie beter opnemen en daar je beslissingen op baseren. Teveel andere informatie leidt alleen maar af.
2. Gebruik raamwerken
Een schema of raamwerk helpt ons nieuwe informatie beter te onthouden door het op een gestructureerde manier te verbinden met wat we al weten. We doen dit intuïtief. Het is makkellijker om je computer in je eigen huis te vinden dan in een groot magazijn.
Om dit concreet te maken: na het lezen van dit artikel zou je een raamwerk kunnen maken over hoe je beter kunt leren.
Om dit concreet te maken: na het lezen van dit artikel zou je een raamwerk kunnen maken over hoe je beter kunt leren. Je zou kunnen starten met de vier strategieen zoals beschreven in dit artikel. Als je dan meer leest over dit onderwerp, vul dan het raamwerk in en koppel de nieuwe informatie aan wat je al weet over het onderwerp.
3. Maak regelmatig een synthese van de nieuwe kennis
Een synthese maken betekent hier verschillende delen samenvoegen tot een nieuw geheel, met nadruk op het creëren van een nieuwe betekenis of structuur. Dit is niet eenvoudig. Je moet namelijk aan nieuwe informatie betekenis geven, in de context van wat je allemaal al weet.
Er is een belangrijk verschil met samenvatten. Samenvatten is een korte weergave van de informatie. Bij ‘synthese’ gaat het om je eigen mening over wat belangrijk is. Een manier om dit te oefenen is jezelf deze vraag te stellen: Wat zijn de belangrijkste tips (‘take-aways’) van dit artikel?
4. Wissel perioden met veel informatie af met informatie-arme perioden
Het is belangrijk dat je regelmatig je informatie-consumptie beperkt. Dit geeft je tijd om wat je geleerd hebt opnieuw te bekijken, erover na te denken en toe te passen. Want zoals gezegd: nieuwe informatie kan interfereren met eerder opgedane kennis en informatie.
De taalapp Duolingo heeft ontdekt dat succesvolle taalstudenten meer tijd besteden aan het herhalen van oudere lessen
De taalapp Duolingo heeft ontdekt dat succesvolle taalstudenten meer tijd besteden aan het herhalen van oudere lessen, dan degenen die vroegtijdig afhaken. Hoe weet je wanneer je even minder informatie tot je moet nemen en op informatie-dieet moet gaan? Duolingo raadt aan om oudere lessen te herhalen wanneer je merkt dat je begint te vergeten wat je geleerd hebt.
Effectiever leren
Probeer een synthese te maken van wat je geleerd hebt over jouw onderwerp. Als dat niet lukt, ga dan terugkijken en leren. We hoeven niet ten pooi te vallen aan de miljoenen blogs, YouTube-video’s, Facebook posts en zelfs boeken die wel veel tijd van ons vragen maar weinig bieden. Beslis nu dat je productiever gaat leren en dat je daadwerkelijk de vruchten gaat plukken van de enorme toename in en toegankelijkheid van informatie.
Bron: Matt Plummer & Jo Wilson, HBR.org, juni 2018