In veel organisaties worden continu verbeter-programma’s opgestart, maar vaak leiden ze niet tot het verwachte succes, laat staan tot lange termijn succes. Hoe komt dat? Organisaties vallen in deze 3 valkuilen van continu verbeteren.
Valkuil 1. De verbetercultuur niet actief vormgeven
De cultuur van een organisatie is een invloedrijke kracht, het is als een onzichtbare rivier die door de organisatie stroomt. Net als een rivier, zal een cultuur het pad van de minste weerstand volgen en zich daar steeds dieper ingraven. En het is logisch dat je die kracht nauwelijks onder controle houdt.
- De oplossing: wees de architect van de cultuur
Maak gebruik van een venndiagram: twee deels overlappende cirkels waarmee logische relaties worden aangeduid.
In de ene cirkel staan de cultuurkenmerken die in de gewenste cultuur aanwezig zijn.
In de andere de huidige cultuurkenmerken.
Maak nu een plan om de gewenste cultuurkenmerken te realiseren.
Valkuil 2. Aannemen dat training in Lean genoeg is
Het is makkelijk om te denken dat zodra iedereen de lean-training heeft doorlopen, de cultuur als vanzelf zal veranderen en dat iedereen opeens zich heel anders zal gaan gedragen. Hoe dieper de huidige cultuur is geworteld, hoe moeilijker het is deze te veranderen.
- De oplossing: Zorg voor adequate follow-up en ondersteuning ná de training
Een training op het gebied van procesverbetering is een belangrijk onderdeel van het verbeteren van de continu verbeteren-cultuur. Nóg belangrijker is ervoor zorgen dat het gedachtegoed en het gedrag veranderen. Verdubbel daarom de moeite die je in de training hebt gestopt en stop die in het werken met het management. Zorg ervoor dat de juiste vragen worden gesteld, dat het gewenste gedrag wordt bekrachtigd en dat de nieuwe vaardigheden daadwerkelijk worden toegepast.
Het is makkelijk om te denken dat zodra iedereen de lean-training heeft doorlopen, de cultuur als vanzelf zal veranderen en dat iedereen opeens zich heel anders zal gaan gedragen.
Zodra de training voorbij is, is er dan een ondersteuningsprogramma om mensen aan te moedigen en te ondersteunen om het nieuwe gedrag in de praktijk te brengen? Hebben ze er ook het mandaat voor?
Valkuil 3. Niet verbinden met de strategie
Sommige mensen zien alleen de zichtbare delen van een cultuur. Zij zien de posters aan de muur over het laatste continu verbeter-initiatief of de resultaten op het verbeterbord. Maar dat zijn slechts de ‘artefacten’ van een cultuur. Het is de top van de ijsberg, wat je ziet. Wil het continu verbeter-initiatief een succes worden, dan moet ook wat onder de top van de ijsberg zit, zichtbaar moeten worden.
De oplossing: Zorg voor verbinding met andere organisatie-onderdelen
Je wil dat continu verbeteren in de cultuur van de organisatie wordt gewoven. Het moet gelinkt worden aan de strategie, aan individuele functioneringsgesprekken, communicatiesystemen, IT-systemen, beleid, management briefings, beslissingscriteria, etc. Dat is veel belangrijker dan de volgende poster op de muur…