Onlangs publiceerde de American Society for Quality (ASQ) een rapport over de status en stand van zaken op het gebied van kwaliteit: the Global State of Quality. Een samenvatting van dit rapport publiceerden wij al eerder op Sigma Online. Het rapport bevat ook een handige checklist: hoe je in 10 stappen kunt werken aan een wereldklasse organisatie. Liever een video kijken in plaats van lezen? Scroll naar beneden voor een link naar Engelstalig filmpje waarin de 10 stappen kort worden uitgelegd.Â
1. Begrijpt iedereen wat kwaliteit is?
Ga na in hoeverre de organisatie en het senior management werkelijk begrijpen wat kwaliteit is. Zijn zij zich bewust van het feit dat kwaliteit en continuous improvement concurrentievoordeel kunnen opleveren en een strategische waarde zijn?
2. Is iedereen doordrongen van de kwaliteitscultuur?
Beoordeel de kwaliteitscultuur. Identificeer de sterke en zwakke punten van de kwaliteitscultuur.
3. Gebruikt u de beste kwaliteitsmethodes?
Inventariseer welke kwaliteitsmethodieken en -maatregelen uw organisatie toepast. Kunt u deze verbeteren? Welke rapportages worden gebruikt, hoe vaak en hoe transparant zijn deze rapportages? Onderneem stappen om het besluitvormingsproces op basis van de rapportages te verbeteren.
4. Kosten bespaard door kwaliteitsmaatregelen? Communiceer dit!
Meet welke kosten voorkomen zijn door kwaliteitsinspanningen. Communiceer deze besparingen. Evenals de hogere inkomsten en de toegenomen klantenbinding die is ontstaan door hogere kwaliteit te leveren en continuous improvement.
5. Beloont u geleverde kwaliteit?
Bekijk kritisch welke incentives uw organisatie heeft om de kwaliteit van de prestaties te verbeteren. Incentives moeten positieve resultaten, gedrag en de algehele performance stimuleren en belonen. Kijk vooral naar de seniors die het meeste te maken hebben met klanten en leveranciers.
6. Wordt kennis gedeeld?
Maak plannen en programma’s en gebruik technologie om kennis en ervaring te delen, lokaal en wereldwijd.
7. Biedt u de juiste kwaliteitstrainingen aan?
Bekijk kritisch de bestaande kwaliteitstrainingen. Zijn nieuwe competenties nodig? Zijn er wensen? Verbind deze investeringen met de algehele bedrijfsvoering en strategie.
8. Luistert u goed naar uw klanten?
Ga na of de kwaliteitsbehoeften van de klant intern worden gedeeld. Maak gebruik van klantenfeedback.
9. Is de kwaliteit in de keten ook van wereldklasse?
Beoordeel de kwaliteitsprocessen en -systemen tussen uw organisatie en die in de gehele supply chain. Prioriteer lacunes en mogelijkheden. Ontwikkel een gezamenlijke strategie om de prestaties op korte en lange termijn te verbeteren.
10. Waar zitten de lacunes?
Welke van de voorgaande punten vertonen lacunes? Kies ook uw prioriteiten. Denk op korte en op lange termijn aan strategie, opleiding en ontwikkeling van medewerkers, kennis van de sector, compliance, technologie, automatisering en big data.
Liever kijken dan lezen? Bekijk dan deze video (Engelstalig) van de ASQ.