Top-adviseurs zijn slim, goed opgeleid, welbespraakt, zelfverzekerd en business ready. Maar dat is niet alles. Top-adviseurs hebben deze 10 kenmerken, ongeacht het soort consultancy: strategisch, financieel, kwaliteitsmanagement of implementatie.
1. Nieuwsgierig
Het zit topconsultants in het DNA. Ze zoeken non-stop naar wat het échte probleem is, zijn niet bang om heel doortastend vragen te stellen.
2. Gestructureerd denken en communiceren
Gestructureerd denken is onmisbaar bij probleemoplossing: het vermogen om een diagnose te stellen, een centrale vraag, hypothese en gestructureerde aanpak te formuleren en een plan van aanpak voor de implementatie te ontwikkelen. Beknopt en precies communiceren is absolute meerwaarde in dit digitale tijdperk met korte aandachtsspannes.
3. Itereren tussen details opgraven en abstraheren
Het diepe induiken en naar details kijken, terug naar boven gaan en vragen wat dat dan betekent (dus? nou en?) – en dat weer verdere diepte-analyse laten aandrijven. Volgens de 80/20-regel.
4. Vasthoudendheid en doorzettingsvermogen
Nodig bij alles wat je doet, van data verzamelen tot business-development. Net als vindingrijkheid en veerkracht. Je wordt vaak teruggefloten (onwelwillende mensen, data die je tegenspreken, offertes verliezen van concurrenten). Pak de scherven op en ga door. What doesn’t kill you makes you stronger.
5. Continu jezelf verbeteren
Je moet je cliënten altijd een stap voor zijn qua kennis en vaardigheden, actueel zijn, de vinger kunnen leggen op wat vitaal is. Blijven leren, jezelf geregeld opnieuw uitvinden als reactie op marktomstandigheden en trends, reflecteren op je ervaring.
6. Emotionele intelligentie, empathie, aardig zijn
Je werkt met cliënten en teams, en de grootste problemen bij implementatie zijn mens-georiënteerd. Daar komt bij: voor accountmanagement en business development is het opbouwen van vertrouwen en goede relaties onontbeerlijk.
7. Samenwerken
Je zit in projectteams, accountteams, salesteams en leiderschapsteams en werkt onder grote druk en met strakke deadlines. Als je niet goed samenwerkt, veroorzaak je frictie en verslechter je prestaties.
8. Inschikkelijk zijn bij het leveren van resultaten
Dingen gaan zelden volgens plan. De cliënt verandert halverwege van mening, teamleden worden ziek, beloofde data en middelen worden niet geleverd, of de projectduur wordt ineens verkort (‘Kunnen we de deadline naar voren halen gezien de vakantie van de CEO?’). Houd er vooraf al rekening mee, maar weet je ook halverwege aan te passen en toch te leveren wat van je verwacht wordt.
9. Een specifieke expertise
Expertise waarmee jij het verschil maakt, rond iets actueels of heel specifieks.
10. Oordeelsvermogen
Een combinatie van goed kunnen evalueren én goede besluiten kunnen nemen.
Bron: Consulting Magazine, maart 2017