‘Zo langzamerhand realiseren wij ons dat allerlei systemen en organisaties behoorlijk vastlopen, vandaar dat verandermanagement zo’n hot topic is’, zegt Marco de Witte op New Business Radio.
Verandering al constante
‘Verandering is de constante aan het worden. Het woord verandermanagement past eigenlijk niet bij verandering, want dat suggereert dat je van A naar B via een plan kan gaan. En dat blijkt door onder meer de turbulentie van ontwikkeling niet zo te werken. Daarnaast houden wij als mensen niet van veranderen. Enerzijds veranderen wij wel. Kijk maar eens vijf of zes jaar terug, toen deed je je werk echt anders. Maar biologisch gezien houden wij niet van verandering, maar juist van gewoontes.’
Te gast is Marco de Witte, een bevlogen adviseur en spreker over verandermanagement en gedragsverandering. Marco is als gastdocent verbonden aan de de Erasmus Universiteit en schreef samen met Jan Jonker het boek De kunst van veranderen.
‘De heilige graal bestaat niet. Succesvol veranderen is van zoveel factoren afhankelijk, van de geschiedenis van het team, van de context, van het moment. Met ons boek hebben we wel een aantal ingrediënten te pakken waar je een goed veranderproces kunt creëren. Een ding is wel heel bepalend voor het verandersucces, de beantwoording van de “waarom-vraag” van de verandering. Daar loopt de energie vaak al weg. Want alle stakeholders moeten hun eigen betekenis geven aan het veranderverhaal. Alleen als zij er een eigen betekenis aan geven, heeft een veranderproces kans van slagen. Dat veranderverhaal moet een giftig mengsel zijn van angst en ambitie. Het moet een stuitend goed verhaal zijn waardoor je energie krijgt om nu, vandaag iets te gaan doen.’ Aldus Marco de Witte op New Business Radio:
Wil je de uitzending terug luisteren zonder muziek, klik dan hieronder op de Soundcloud podcasts.
Wil je de programma’s van People Power automatisch op je mobiel? Abonneer je dan op de iTunes Podcast!