Bedrijven hebben universeel de ambitie om meer datagedreven te worden. Toegang tot data en kennis van zaken over het gebruik ervan zijn fundamentele bouwstenen voor innovatie. Bedrijven die snel vooruitgang boeken bij de ontwikkeling van producten en diensten zijn zich bewust van het belang om data en kennis uit verschillende disciplines bij elkaar te brengen.
Als onderdeel van deze strategie wordt er dan ook stevig geïnvesteerd in technologieën en mensen die dit ondersteunen. Maar om deze transformatie pas echt succesvol te volbrengen, is de rol van de Raad van Commissarissen (RvC) cruciaal. De RvC houdt toezicht op het beleid van het bestuur van een organisatie, en is verantwoordelijk voor de continuïteit van een organisatie. Het is hun taak om te toetsen of de beslissingen van de executive board in lijn zijn met de koers die een organisatie wil varen. In dit drieluik laten we aan de hand van kernvragen zien hoe RvC’s optimaal toezicht kunnen houden op datagedreven innovatie. Dit deel behandelt de eerste kernvraag: is de innovatie in het belang van de klant?