In de trends rondom een ontwikkel- en leerproces neemt het duo informeel en formeel leren een centrale plek in. ‘Leren moet meer naar de werkplek’ of zelfs ‘Leren zit overwegend op de werkplek – laten we daar meer gebruik van maken’. Geen eigenaardige gedachte. De wereld is inderdaad groter dan de formele leervormen die we lange tijd hebben gehanteerd.
Toch blijkt het ‘invoeren’ van informeel leren in een organisatie geen eenvoudige zaak. Dat ligt aan opvattingen in de organisatie over wat leren is, maar het heeft ook te maken met conceptuele zaken. Zo is het onderscheid formeel en informeel leren minder helder dan gedacht. Bepaalde manieren van werken kunnen meer of minder formeel zijn, of een en dezelfde activiteit kan voor de een formeel leren en voor de ander informeel leren zijn. Zo wordt weleens gedacht dat filmpjes een vorm van informeel leren zijn. Filmpjes kunnen echter zowel formeel als informeel leren zijn. Bijvoorbeeld de kennisregisseur bij de brandweer die een educatief filmpje maakt van een brand is informeel aan het leren, terwijl de begeleider die het filmpje tijdens een oefenavond op de agenda zet er een formele setting mee creëert. Of de mannen die het op de kazerne bekijken er een leerervaring aan overhouden is überhaupt een vraag.