Jawel, het kan echt, weet schrijver Tom Hodgkinson – nu baas van een boekwinkel, annex café annex kunstgalerie. Een paar valkuilen waarvoor hij designers en andere creatievelingen als ervaringsdeskundige waarschuwt:
- Denken dat het product zichzelf verkoopt. Marketing maakt het verschil. Hoe bijzonder of geweldig je product ook is, steek de helft van je inspanningen in marketing.
- Denken dat je rijk wordt. Als je rijk wordt, en dat lukt maar een handjevol mensen, is het mooi meegenomen. Maar wie rijk wil worden kan beter makelaar of orthodontist worden. Het primaire doel: op dagelijkse basis lekker en gelukkig leven.
- Vrienden en vrienden van vrienden aannemen. Dat je iemand aardig vindt of dat hij om werk zit te springen, wil niet zeggen dat hij goed is in wat jij nodig hebt. Neem mensen aan op de klassieke en moeilijke manier (er zijn boeken over vol geschreven).
- Te veel willen doen. Focus op één ding en doe dat ontzettend goed.
- Niets afweten van basale bedrijfsconcepten. Geen reden om het niet te wagen, maar beschouw jezelf de eerste jaren als leerling – met een stagiairsloontje.
- Bang zijn van spreadsheets. Gebruik ze wél: ze helpen je om chaotische en creatieve gedachten te ordenen.
- Te gepassioneerd zijn. Wees liever niet gepassioneerd, om de realiteit niet uit het oog te verliezen en niet te worden gehinderd door je persoonlijke voorkeuren en vooroordelen.