Je hebt niets aan geweldige strategieën en briljante ideeën als niemand ze begrijpt. Als je mensen in je bedrijf enthousiast wil maken voor je plan en ze mee wil krijgen, dan moet je wel je boodschap over kunnen brengen. Denk dan aan deze drie communicatietips om een betere leider te worden.
1. Alles wat je doet is communicatie
Als je denkt dat de enige boodschappen die je uitzendt, de berichten zijn die je zorgvuldig hebt geformuleerd in een e-mail, dan heb je het behoorlijk mis. Elke beslissing die je neemt, zegt iets.
Stel een bedrijf kan voor een leidinggevende functie kiezen uit een luidruchtige, zelfs ‘giftige’ high performer of een aardige maar vaak over het hoofd geziene team player. Als gekozen wordt voor de luidruchtige figuur, dan zeg je daarmee dat je beter een grote mond kunt opzetten om gehoord te worden.
Denk dus goed na over welke boodschap je overbrengt bij het maken van bepaalde keuzes. Als je het niet zeker weet, vraag het dan.
Luisteren is de andere helft van communicatie.
2. De schildpad wint altijd van de haas
Stel je team is creatief, maar laat dat niet zien. Ze voelen zich misschien niet veilig. Hoe creëer je dan een veilige cultuur? Hoe communiceer je dat?
Dat kan alleen als je consequent en oprecht goed communiceert. Het gaat vaak om kleine dingen, maar die moet je dan wel vaak doen. Zoals bijvoorbeeld een kopje koffie voor iemand meenemen of de liftdeur open houden. Als je dat een of twee keer doet, zal er niet veel veranderen. Maar na een tijdje gaan mensen je vertrouwen en kun je een omgeving creëren waarin mensen om elkaar geven en elkaar vertrouwen.
3. Doe niet te hard je best
Voor leidinggevenden betekent communicatie vaak hetzelfde als overtuigen. Je team moet iets gaan doen waarvan je weet dat ze er hun twijfels over hebben.
Zowel de taal als het medium zijn hier van belang. Sommige mensen zullen niet reageren als ze een formele brief ontvangen waarin iets wordt meegedeeld. Maar wel als ze er een informeel gesprek over kunnen hebben.
En dan nog zullen sommige mensen er gewoon niet voor willen gaan. Dan heeft het geen zin hen te overtuigen. Zoek dan de mensen op die wel geïnteresseerd zijn. Het gaat niet om de meerderheid, het gaat om de early adopters en de innovators. Als je hen meekrijgt, dan komt de rest vanzelf later wel.
Bron: Management Today / Sigma Online