Wendbaarheid is één van de belangrijkste thema’s van de 21e eeuw. Organisaties moeten zich steeds sneller aanpassen aan veranderende omstandigheden en dat betekent continu verbeteren en vernieuwen. Laat je dat na, dan krijg je het moeilijk. Oud-bestuursvoorzitter van DSM, Peter Elverding, concludeerde jaren geleden al: ‘Bedrijven die zich niet aanpassen, sterven uit als dinosaurussen.’
Tot zover niets nieuws. Deze boodschap horen we al decennialang en de agile-hype waart al enkele jaren rond. Wendbaarheid staat dan ook hoog op de agenda van bestuurders en managers. Maar hoe pak je dat aan? De afgelopen veertig jaar gingen bedrijven de vele veranderingen te lijf door van reorganisatie naar reorganisatie te hollen. In de stille hoop dat de situatie dan weer een tijdje stabiel was. Dat heeft steeds minder zin, want rustig wordt het niet meer en het traditionele veranderdenken slaat steeds minder aan. Andere organisaties zijn met vallen en opstaan gestart met nieuwe organisatieprincipes en werkmethoden zoals agile werken, lean processen en zelfsturing. Agile werken lijkt daarbij de heilige graal. Een andere manier van werken afkomstig uit de ICT-wereld. Cyclisch, iteratief en liefst multidisciplinair. Waarmee je sneller en flexibeler bent en eerder tot resultaten kunt komen. Het gedachtegoed en de manier van werken zijn niet nieuw. Vergelijkbare voorgangers als ‘Rapid Application Development (RAD)’ (jaren tachtig) en ‘evolutionaire systeemontwikkeling’ (jaren negentig) bleven echter steken bij de ICT-afdeling. Agile werken, en dan met name de scrum-methodiek, heeft nu wel de sprong gemaakt van ICT naar andere functiegebieden zoals HR en marketing. We lezen dagelijks over Agile HR, Agile Marketing en Agile Leiderschap.