Oud management, nieuw management en oud leiderschap en nieuw leiderschap. Steeds meer verschuift de managementstrategie van het oude naar het nieuwe, maar waar zitten de verschillen nu eigenlijk in?
Personeel
Veel oude managers zien personeel als een risico, want mensen worden ziek, doen dingen fout, gaan weg als je in ze geïnvesteerd hebt. Maar nieuwe managers zien hun personeel als het meest waardevol. Voor nieuwe managers is het personeel geen risico, maar het meest waardevolle dat een bedrijf bezit.
Resultaten
Resultaten waren bij het oude management ook belangrijk, maar vooral in combinatie met het houden aan de bedrijfsregels en het voldoen aan de opdrachten van de manager. Tijd en regels waren de belangrijkste factoren waar het management op stuurde. Nieuwe managers sturen meer op output, op resultaten en minder op regels en procedures.
Diploma’s
Diploma’s zijn voor oude managers de heilige graal. Het gaat om vaardigheden die gestaafd worden met een papiertje. Nieuwe managers zijn minder rigide, die kijken vooral naar het karakter: hebben we een persoon als jou nodig in de organisatie? De vaardigheden kun je namelijk altijd nog aanleren, karakter niet.
Eindelijk weekend
Nu nog even die rotklus doen, want het is bijna weekend, dan kun je leuke dingen doen. Het is de oude manager in optima forma. Het nieuwe management zet veel meer in op het nu leuke dingen dien, het werk mooi, leuk en uitdagend maken. Zodat je niet uitziet naar het weekend, maar uitziet naar de maandagmorgen.
Fouten maken
Oude managers hielden lijstje bij met daarop de fouten die alle medewerkers maken. Om die medewerkers daar keihard op af te rekenen. Nieuwe managers houden de goede dingen bij, die stimuleren ondernemerschap en weten dat wanneer er iets ondernomen wordt er ook dingen fout gaan. En dat is niet erg, als het maar wordt opgelost.
Op kantoor
Je bent om negen uur op kantoor en als je te laat bent, krijg je een vinkje achter je naam. En dat daar, dat is je plek. Het nieuwe management doet dat anders. Die kijken naar resultaten en laten medewerkers werken op een manier die bij hen past.
Wantrouwen
Een oude manager vindt dat hij overal toestemming voor moet geven, die vindt dat een medewerker niet zelf zijn vakantie kan inplannen en die wil overal in drievoud een aanvraag voor zien. Een nieuwe manager stuurt op vertrouwen, die geeft medewerkers de ruimte om zichzelf te kunnen ontwikkelen.
Team
De oude manager herken je omdat hij is daar waar het team niet is. De oude manager voelt zich verheven boven zijn team. De nieuwe manager is onderdeel van het team, en levert daar ook echt een bijdrage aan.
Waarde
De oude manager werkt vooral om het hogere management en de aandeelhouders tevreden te stemmen en te verrijken. Nieuwe managers willen de levens van klanten en hun personeel verrijken. En dat gaat niet over geld. Dat gaat over waarden.
Door: Eduard van Brakel