We leven in een fascinerende en snel veranderende wereld. Technologieën zoals robotisering, kunstmatige intelligentie, the internet of things, zelfrijdende auto’s, 3D/4D printing, zonne-energie, nanotechnologie, biotechnologie en quantum computing veroorzaken gezamenlijk de 4e industriële revolutie. In alle sectoren zien we nieuwe producten, nieuwe manieren van produceren en nieuwe business modellen. Dit is deel 7 van de serie Disruptie en nieuwe business modellen. Over de toekomst van de detailhandel.
Door: Willem Peter de Ridder, dagvoorzitter op het Management Impact Jaarevent over disruptie en nieuwe businessmodellenDe winkelstraat heeft het moeilijk
Ondanks de aantrekkende economie hebben veel winkels en winkelketens het moeilijk. De verschuiving in de omzet van offline en online gaat door en de marges staan onder druk omdat de consument prijsbewust is. Dankzij webshops en vergelijkingssites zijn prijzen transparant geworden. Het verschil tussen online en offline prijzen verdwijnt en de discounters, zoals Action, doen het relatief goed. In de winkelstraat dreigt de vicieuze cirkel. Door de leegstand van enkele panden wordt de hele winkelstraat minder aantrekkelijk en daalt de omzet van de achterblijvende winkels. Ook pogingen om de winstgevendheid op peil te houden door te besparen op personeel, klantenservice en voorraadniveaus kunnen een averechts effect hebben. We moeten rekening houden met nog meer faillissementen in de detailhandel.Beleving maakt het verschil tussen boodschappen doen en winkelen
Er is een verschil tussen boodschappen doen en een dagje winkelen. Het eerste gaat vooral om snelheid en gemak. De meeste consumenten halen iedere week ongeveer dezelfde boodschappen in huis en willen daar zo min mogelijk tijd aan besteden en zo min mogelijk geld aan uitgeven. Winkels, zowel offline als online, spelen hierop in door boodschappenlijstjes klaar te zetten in apps, suggesties te doen op basis van eerdere aankopen en te bezorgen op een moment dat je thuis bent. Winkelen gaat om veel meer. Je neemt de tijd om je te oriënteren, kleding te passen en dingen te voelen, te ruiken en te proberen. Het is als een uitje. Voor mensen geboren na 1995, de zogenaamde post-millennials of Generatie Z, gaat het om winkelervaringen die voldoende de moeite de waard zijn om een selfie van te maken en te delen via social media. Nieuwe retailtechnologie speelt een grote rol in het vergroten van de beleving van het winkelen en kan ook helpen om de efficiency te verbeteren en kosten te besparen.De robot in de winkel
De interactie met een robot gaat dankzij de snelle ontwikkelingen in cognitive computing steeds meer op de interactie met een mens lijken. Technologie op het gebied van spraakherkenning, voice response, kunstmatige intelligentie en machine learning maken een gesprek tussen mens en robot mogelijk.- Meer weten over Disruptie? Kom naar het Management Impact Jaarevent over disruptie en nieuwe businessmodellen >>>
- Disruptie en businessmodellen: De toekomst van de bouw
- Disruptie en businessmodellen: De toekomst van de mobiliteit
- Disruptie en businessmodellen: De toekomst van de verzekering
- Disruptie en businessmodellen: De toekomst van de zorg
- Disruptie en businessmodellen: De toekomst van werk & organisatie
- Disruptie en businessmodellen: De toekomst van de juridische dienstverlening
- Disruptie en businessmodellen: De toekomst van de detailhandel