Ons economisch model heeft geen antwoord op de maatschappelijke uitdagingen waar we vandaag voor staan, stelt Marga Hoek.
Vorig jaar werd Zakendoen in de nieuwe economie van Marga Hoek uitgeroepen tot Managementboek van het Jaar 2014. Vorige maand verscheen de internationale editie. De internationale editie kwam op dezelfde manier tot stand als de eerste versie, dat wil zeggen met bijdragen vanuit crowdsourcing, interviews met topbestuurders en input van wetenschappers en studenten. Het boek is wederom inspirerend vormgegeven, en wederom heeft Marga Hoek – ondernemer, bestuurder, en oprichter van De Groene Zaak – alles samen weten te brengen tot een caleidoscopisch beeld van waarom en hoe ondernemers overal ter wereld steeds duurzamer zaken doen.Business with a purpose
Hoek beschrijft de grote uitdagingen waar we voor staan: de klimaatverandering, de overgang naar duurzame energie, de snelle groei van de wereldbevolking en de eindigheid van onze grondstoffen. Hoek: ‘De rol voor ondernemers is om waarde voor ecologie en voor mensen te creëren en toe te voegen, in plaats van te onttrekken. Ondernemers kunnen daar als geen ander het voortouw in nemen, zij stonden immers ook aan de wieg van eerdere economische revoluties. Daarom heeft business with a purpose de toekomst en moeten we naar een economie toe die er voor de wereld is in plaats van andersom.’Smogstofzuiger
Hoek geeft talloze inspirerende voorbeelden van ondernemingen en mensen die verduurzaming handen en voeten geven. Zo bouwt kunstenaar Daan Roosegaarde in Peking een enorme smogstofzuiger: vuile lucht erin, schone lucht eruit. De opgevangen stofdeeltjes worden onder hoge druk tot diamant omgezet en in sieraden verwerkt – afval bestaat niet. Door zo’n stofzuiger aan te schaffen schenkt een consument de stad Peking 10.000 m3 schone lucht. Een ander voorbeeld is de Portugese netbeheerder REN, die boomstronken in leeggekapte bospercelen weghaalt en er stekjes voor in de plaats zet. Inmiddels zijn er bijna 500.000 bomen geplant in een gebied van ruim 600 hectare. Afval bestaat niet: vier voorbeelden- Heinz (ja die van de ketchup) blijft elk jaar zitten met 2 miljoen ton steeltjes, zaadjes en velletjes. In samenwerking met kunststofspecialisten van automaker Ford wordt een methode ontwikkeld om hier plasticmateriaal van te maken voor gebruik in auto’s.
- Milwaukee (Wisconsin) gebruikt pekelwater van kaasproducenten om de wegen ijsvrij te houden. Pekel is een bijproduct dat voorheen als afval werd afgevoerd.
- Het Brussels Beer Project is een initiatief van Belgische microbrouwers. Er wordt bier gebrouwen van brood dat anders zou zijn weggegooid. Het heet Babylone. Met elke 500 kg brood wordt 4000 liter donker bier gebrouwen.
- Op koffiegebied duiken er allerlei innovaties op. Koffiezaken die koffiedik aan klanten aanbieden als meststof. Koffiepulp (een restproduct van de koffiekweker) die wordt vermalen tot koffiemeel. Een Brits designbedrijf dat meubels maakt die voor 60% uit koffiedik bestaan.