KwaliteitsmanagementHoshin Kanri (deel 2): De watervalIn deel 1 over Hoshin Kanri schetsten we een historische context waarbinnen Hoshin Kanri is ontstaan. In deel 2 wordt […]...
Kwaliteitsmanagement7 tips om je besluitvorming te verbeterenManagers nemen jaarlijks zo’n drie miljard (!) beslissingen. En ze kunnen bijna allemaal beter. En managers moeten ook betere beslissingen […]...
KwaliteitsmanagementRisicomanager, pak je rol!Strategische risico’s zijn de belangrijkste oorzaak voor waardedaling van organisaties. De afdeling ‘audit en risicomanagement’, veelal...
KwaliteitsmanagementCompliance in Nederlandse ziekenhuizen kan beterNederlandse ziekenhuizen kunnen hun compliance, de manier waarop zij wet- en regelgeving vertalen naar afspraken en gedrag, verbeteren. Hoewel het […]...
KwaliteitsmanagementLeo Kerklaan: Organisaties zijn olietankers gewordenAnticiperen op de toekomst is een steeds lastigere opgave. Wat vandaag een goede strategie is, kan morgen alweer achterhaald zijn. […]...
Kwaliteitsmanagement6 principes van een High Reliability OrganizationDe meeste ondernemingen zijn kwetsbaar voor cyberaanvallen. Ze kunnen een voorbeeld nemen aan het Amerikaanse leger. Dat was ooit een […]...
VerandermanagementWakkere stad: samenleving 4.0Kijk eens goed naar een oude barstende asfaltweg. Je ziet scheuren, maar daarin ook talloze nieuwe plantjes kiemen en groeien....
VerandermanagementSysteem en gedrag zijn als kip en eiHet systeem of het gedrag, ze veroorzaken elkaar, maar waar zit het begin? Het is een beetje het klassieke 'kip- of ei-probleem'....
KwaliteitsmanagementPhilip Holt (Philips): Lean Leadership is de beste manierLeiderschap maakt het essentiële verschil tussen betrokken en niet-betrokken medewerkers, tussen hoge en middelmatige kwaliteit....
StrategieHoe word je een betere strateeg?Kunnen managers hun strategische vaardigheden ontwikkelen? Ja. Bijvoorbeeld door de kunst af te kijken van drie briljante strategen....