Agile werken draait om autonome teams die zelf verantwoordelijkheid nemen en keuzes maken. De kern van agile is het kortcyclisch opleveren van waardevolle resultaten. Om dat voor elkaar te krijgen, is het cruciaal om autonome teams te hebben die zelfstandig ideeën kunnen omzetten in werkende resultaten.
- Afhankelijkheid van externe partijen wegnemen Op de weg van idee tot klant kom je regelmatig externe partijen tegen. Als deze externe partijen zich op het kritieke pad bevinden, houden ze al snel de agile teams op. Neem die afhankelijkheid weg, bijvoorbeeld door systemen zelf te hosten of door geen rekening te houden met toezeggingen voor de toekomst en alleen uit te gaan van wat er reeds is.
- Intensieve samenwerking met businessteams Een intensieve en vaste samenwerking tussen ITteams en businessteams vergroot het ownership dat ze samen voelen. En dat ownership stimuleert kwaliteit.
- ‘Verservicing’ met aantrekkelijke interfaces Richt een architectuur in met services, waarbij teams elkaars componenten kunnen aanspreken. Een team is zelf verantwoordelijk voor de eigen interface waarbij mooie en goedwerkende interfaces ervoor zorgen dat teams meer vertrouwen in elkaars componenten krijgen.
- Veerkrachtige eigen service Een belangrijke stap naar autonomie is erop vertrouwen dat je als team kunt omgaan met eventueel falen van een ander team, zodat de eigen service het wel gewoon blijft doen (resilience). Dit heeft een enorm positieve impact op de kwaliteit en beschikbaarheid van het systeem als totaal.
- Zelf live zetten en eigenaarschap pakken Breng alle competenties en processtappen onder in een agile team: van idee tot en met gebruik. Het onafhankelijk van andere teams live kunnen zetten, hoort daarbij. Hierdoor ontstaat tevens de behoefte om de eigen component zelf te monitoren.
- Fail fast but safe Door een infrastructuur te bieden waarin kan worden gereleased naar slechts een deel van de gebruikers of waarin een automatische roll-back plaatsvindt, is het voor teams makkelijker om zelf de kwaliteit te bewaken. Dan is er minder angst om te falen in het klein en kunnen grote kwaliteitsproblemen worden voorkomen.
- Alle kwaliteitschecks automatiseren Wanneer teams kunnen beschikken over geautomatiseerde tests (functioneel en niet-functioneel) dan bespaart dat tijd. Ze zullen daardoor altijd de neiging hebben deze checks te gebruiken.