De traditionele definitie van strategie is dat het de gecoördineerde inspanningen van een bedrijf behelst om zijn kerncompetenties aan te wenden om een concurrentievoordeel te behalen. Maar wat is dan strategisch innovatiemanagement?
Over strategie zegt men dat een bedrijf een concurrentievoordeel heeft wanneer het een strategie hanteert die voor concurrenten te duur of te lastig is om te kopiëren. Men verwacht van bedrijven dat ze veel bronnen aanboren om dit concurrentievoordeel te behouden.
Gebrekkig
Deze visie op strategie is gebrekkig, omdat bedrijven alleen hun concurrentievoordeel op de lange termijn kunnen garanderen in een stabiele bedrijfsomgeving. Daarnaast is het zo dat de werkwijze die nodig is om een bestaand concurrentievoordeel te behouden vaak heel anders is dan de werkwijze die nodig is om te innoveren.
Een van de onverwachte lessen die we kunnen leren van Het innovatiedilemma is dat de bedrijven die ontwricht raken juist goed geleide bedrijven zijn met uitstekende en conventionele managementmethoden.
Strategie kan dus niet langer louter worden gedefinieerd als de exploitatie van kerncompetenties om zo veel mogelijk voordeel te behalen. We hebben nu behoefte aan veelzijdige organisaties die heel goed zijn in tegelijkertijd zoeken en uitvoeren.
Definitie van strategisch innovatiemanagement
De definitie van strategisch innovatiemanagement is de mogelijkheid van een bedrijf om in volwassen markten te concurreren met volwassen technologieën, waarbij operationele efficiency en incrementele verbeteringen vooropstaan.
Tegelijkertijd worden nieuwe markten verkend met nieuwe technologieën, waarbij de nadruk ligt op flexibiliteit en experimenteren. De onderzoekers O’Reilly en Tushman hebben veelzijdige (ambidextrous) organisatievormen bij verschillende bedrijven onderzocht, waaronder ibm, Cisco, Misys, usa Today en Ciba Vision.
De belangrijkste conclusie uit hun onderzoek is dat bedrijven verschillende processen nodig hebben voor het managen van innovatie en hun kerntaken. Tegelijkertijd moeten bedrijven ervoor zorgen dat het topmanagement betrokken is en instemt met de innovatie. Het management moet goed weten om te gaan met de tegengestelde en diverse strategieën. Daarmee moeten ze voor verschillende producten gebruikmaken van verschillende succescriteria en zorgen dat de beschikbare bronnen worden uitgewisseld tussen de winstgevende kernproducten en toekomstige producten.
Door: Tendayi Viki, Dan Toma, Esther Gons
Bron: De Corporate Startup