Het is een uitdaging om als manager te zorgen dat jouw medewerkers zich tijdens de coronacrisis verbonden blijven voelen met de organisatie. Hoe motiveer medewerkers op afstand en hoe zorg je voor de juiste verbinding?
Vragen die jij jezelf waarschijnlijk hebt gesteld. Als manager sta jij namelijk aan het roer om ervoor te zorgen dat jouw team presteert, ook wanneer de koers 360 graden is omgedraaid. In zo’n situatie dient niet alleen het team zich aan te passen, maar moet vooral de manager zijn manier van managen bijstellen. Maar waar begin je en hoe kies je als manager de managementwijze uit die voor jou én voor je team werkt? Tientallen tips hebben de revue gepasseerd, maar welke tips werken het best en misschien nog wel belangrijker, welke tips nemen we mee naar de toekomst? Â
Anders samenwerken
Dat we anders moesten gaan samenwerken tijdens de coronacrisis is een understatement. In ons whitepaper ‘Managen op afstand’ gaven we onder andere al aan dat het belangrijk is om medewerkers het gevoel te geven dat zij gezien en gewaardeerd worden. Uit het Nationale Management Onderzoek 2020 (NMO) blijkt dat managers hier gehoor aan hebben gegeven. Er is namelijk duidelijk een trend gaande dat de huidige manager meer en meer gericht is op ondernemerschap (+ 15,8%) en coaching (+ 2,9%). Dit betekent dat de leidende manager (- 5,6%) en organiseerde manager (- 7,1%) steeds maar naar de achtergrond verdwijnen, vergeleken met de resultaten van ons onderzoek dat is uitgevoerd in 2019.
Barrière tussen manager en medewerker verdwijnt
Of het ligt aan het veranderende karakter van de manager of de huidige situatie is niet duidelijk, maar in ieder geval geeft 21 procent aan zijn manager vaker te spreken dan voor de coronacrisis. Ook belt 21 procent zijn manager gemakkelijker op dan voorheen. Daarnaast is het contact tussen de manager en de medewerker in 22 procent van de gevallen informeler geworden en voor 19 procent geldt dat zij vaker worden benaderd als sparringpartner door hun manager. Nog eens 18 procent geeft aan vaker inhoudelijk samen te werken met de manager dan voor de crisis. Uit deze resultaten kunnen we wel stellen dat de barrière tussen manager en medewerker geleidelijk verdwijnt en ondanks dat we de coronacrisis liever arm dan rijk zijn, heeft het wel veel nieuwe inzichten opgeleverd.
Grens vervaagt tussen privé en werk
Naast dat er veel tips worden gegeven aan managers over hoe je het beste kan managen op afstand, wordt er ook veel geschreven over hoe je werk combineert met je privéleven. De lijn tussen werk en privé werd ineens flinterdun en de woonkamer van werkend Nederland veranderde ineens in een kantoor. Dit waren werkenden natuurlijk niet gewend. Thuis ligt continu afleiding op de loer. Uit het NMO 2020 blijkt dat 23 procent onder werktijd weleens huishoudelijke taken doet, zoals schoonmaken of de was ophangen, 17 procent doet de boodschappen en 7 procent doet weleens een powernap tussendoor zonder dat de manager het weet. Ook wordt er gesport (8%), beoefenen werknemers hobby’s onder werktijd (9%) en wordt er regelmatig gebeld met vrienden en familie (11%).
De keuze is aan jou hoe je hier als manager mee omgaat. Geef jij hen een gevoel van wantrouwen, omdat je ineens veel minder inzicht hebt in iemands dagindeling? Of geef jij hen juist vertrouwen? De resultaten van het onderzoek laten zien dat 48 procent van de thuiswerkers zich vertrouwd voelt door zijn manager. En een kwart van werkend Nederland geeft zelfs aan op te bloeien door de zelfstandigheid die het thuiswerken vereist. Hieronder valt bijvoorbeeld het zelf indelen van de dag. Hierin is een klein verschil te zien in het geslacht, want mannen ervaren dit iets vaker als prettig (26%) dan vrouwen (23%). Hier tegenover staat dat 11 procent van de medewerkers juist onzeker wordt nu zij thuis zelfstandig aan het werk moet. Ook dit geldt vaker voor mannen (12%) dan voor vrouwen (10%).
Zet je voelsprieten uit
Met alle tips die je als manager om de oren vliegen, is het vooral belangrijk om te filteren welke werken voor jou. Door je voelsprieten uit te zetten en te blijven communiceren met je medewerkers, ontdek je snel genoeg wie zich als een vis in het water voelt met de gegeven vrijheid en wie hier meer onzeker van wordt. Zet jouw coachende en ondernemende eigenschappen hiervoor in en heb aandacht voor ieder individu. Want met alle lessen die zowel de manager als de medewerker geleerd hebben, is het inmiddels wel duidelijk: de manager van vroeger is verleden tijd. Dus zorg dat jij de manager van morgen wordt. Â
Auteur: Rob Rijbroek, directeur bij ISBW