Vertrouwen is een complex begrip. Houding en woorden spelen een belangrijke rol. Het helpt om dezelfde vertrouwenstaal te leren spreken. Als we die beheersen, zijn we in staat een dialoog te voeren en in actie te komen, gericht op het gemeenschappelijk belang. Als het ons lukt om dat te doen vanuit interesse voor de manier van denken, belangen en emoties van de ander (hoe onredelijk die ander in onze ogen ook kan zijn), dan pas kunnen we duurzaam werken aan onze toekomst. Dit betekent dat we de moeite nemen de ander te begrijpen. We hoeven het daarbij niet met elkaar eens te worden en het hoeft niet altijd gezellig te zijn. Belangrijk is te leren onze conflicten bespreekbaar te maken.
Dit geldt vanzelfsprekend voor de samenleving als geheel. De focus van dit boek (Vertrouwen als kompas) ligt echter op het verstevigen van de samenwerking op het werk. Samenwerken vanuit vertrouwen zorgt voor betere resultaten, dat is aangetoond door bijvoorbeeld Paul Zak, hoogleraar economie en oprichter van Center for Neuroeconomics Studies (Zak, 2017). Dit komt ook naar voren uit onderzoek van Google naar het geheim van effectieve teams (Google re:Work, 2015). Wat blijkt: teams waar psychologische veiligheid heerst, presteren beter. Volgens hoogleraar Amy Edmondson is psychologische veiligheid te definiëren als een ‘shared belief held by members of a team that the team is safe for interpersonal risk- taking’ (Edmondson, 1999). Deze bereidheid om risico te nemen vanuit een positief gevoel dat de ander zich zal gedragen zoals jij verwacht, is precies de definitie van vertrouwen. Wat is vertrouwen in organisaties? Als je vertrouwen voelt, neem je risico door te veronderstellen dat de ander van goede wil is en dat hij jouw vertrouwen niet zal schaden. Of je die moed durft op te brengen, hangt dus af van je gevoel. Vertrouwen is een gevoel gebaseerd op positieve gedachten over de andere persoon of personen in kwestie, in de context waarbinnen het contact plaatsvindt (figuur 1).
Een bad system willen we voorkomen. We willen juist werken aan een cultuur van vertrouwen, aan een gezond systeem. Stel nu dat je toch in zo’n negatieve situatie bent beland en dat vertrouwen een issue wordt. Wat doe je dan? Dat hangt af van jouw percepties over wat er aan de hand is en hoe je reageert. Het gedrag dat jij laat zien, heeft namelijk weer effect op het gevoel en de vervolgreactie(s) van de ander. Zo komt er een proces op gang dat zich in de tijd ontwikkelt. Vertrouwen is geen statisch gegeven, maar een proces dat zich afspeelt in een loop of een spiraal. Onderzoekers zijn het er – in navolging van Bart Nooteboom, de nestor van het vertrouwensonderzoek in Nederland – over eens dat vertrouwen een procesbenadering vergt (Nooteboom, 2002). Ons vertrouwen zal altijd op enig moment onder druk komen te staan en daarom houdt het werken aan vertrouwen nooit op. Het is de kunst de negatieve spiraal zo snel en zo goed mogelijk weer in de opwaartse richting te buigen. Dit betekent dat een onderzoekende houding nodig is om steeds weer te analyseren wat er aan de hand is, en vervolgens de dialoog op te zoeken en de juiste dingen te doen. Socioloog Anthony Giddens heeft dit actief werken aan vertrouwen al in 1994 beschreven als het concept van active trust (Giddens, 1994). En leiders hebben hierin een voortrekkersrol, het is hun taak deze cultuur van vertrouwen te creëren.
Bron: Vertrouwen als kompas
Door: Pauline Voortman