Door COVID-19 heeft 94% van de organisaties de manier van werken veranderd, inclusief de strategie voor training en persoonlijke ontwikkeling. Bijna geen enkel bedrijf is van plan om face-to-face opleidingen in 2021 uit te breiden. Ook zijn de meeste bedrijven slechts pas dit jaar echt begonnen met virtueel leren. Mobiel wordt het belangrijkste platform. Bovendien voorspelt het World Economic Forum dat 40% van de expertise, in 2022 vervangen moet worden door nieuwe expertise.
Tegelijkertijd laat Deloitte Insights zien dat medewerkers de mogelijkheid om te leren zien als een belangrijke reden om een baan aan te nemen. Ten slotte is met eLearning tot wel 60% minder werknemerstijd vereist dan bij face-to-face trainingen. Door reizen met CO2-uitstoot te vermijden, ondersteunt eLearning en toetsen op afstand organisaties bij de realisatie van hun milieudoelstellingen.
Uitdagingen tijdens de pandemie
Natuurlijk hebben we tijdens de piekmomenten van de pandemie een aantal uitdagingen gehad. Scholen kwamen bij ons (ProctorExam) terecht voor thuisexamens en om hun leerprogramma’s door te laten gaan. Toch hadden ze niet altijd de capaciteit om de nodige informatie en die enorme, plotselinge verandering in hun manier van werken te verwerken. Ze moesten beslissingen nemen, opschalen en meegaan met wat er allemaal moest gebeuren. Soms was de communicatie met studenten een beetje gecompromitteerd. We hadden weken waarin we tienduizenden examens moesten managen, waarbij we moesten proberen een rots in de branding te zijn. Dit domein was in theorie al wel bekend, maar in de praktijk nog behoorlijk traditioneel. Gelukkig is de dynamiek snel veranderd. Dit zorgt voor een vruchtbare bodem voor de toekomst. We zijn klaar voor de volgende fase van normalisatie. Met andere woorden, voor een wereld waarin hybride toetsen en eigen keuzes hierin maken, de gewoonste zaak van de wereld is geworden.
Dat dit al in veel gevallen zo is, blijkt uit het feit dat er inmiddels al meer dan 2 miljoen thuisexamens mogelijk gemaakt. Die toetsen hadden anders niet kunnen plaatsvinden. Partners zijn niet alleen universiteiten, maar vooral ook het bedrijfsleven en leveranciers van onderwijstechnologie / dienstverleners. In 2021 worden hybride examens en toetsen gemeengoed. Mensen willen zelf kunnen kiezen hoe ze de examens of toetsen gaan afnemen. Dat hoort allemaal bij de collectieve transitie naar een volledig digitale ervaring.
AVG-compliant voor iedereen
Proctoring moet in Europa AVG-compliant voor iedereen zijn, dus ook voor testpersonen buiten de Europese Unie. Hierdoor ervaren testpersonen een hoge mate van voorspelbaarheid, transparantie en autoriteit en wordt hun privacy beschermd. De Europese Unie maakt geen gebruik van bepaalde tools die in de VS bestaan. Daar is het bijvoorbeeld mogelijk om een database op te vragen om de persoonlijke identiteit van testpersonen te controleren. Binnen de EU gebeurt dat niet. Bovendien wordt niet iedereen beschermd door de huidige privacywet- en regelgeving in de VS, inclusief buitenlandse testpersonen. Dit betekent dat thuisexamens en eLearning, georganiseerd door een Europees bedrijf, tot vandaag de dag de beste privacynormen en -cultuur bieden.
Geen compromis tussen veiligheid en nauwkeurigheid
Geen compromis sluiten tussen veiligheid en nauwkeurigheid staat gelijk aan integriteit bij toetsen op afstand en bij eLearning. De uitzonderlijke wijze van proctoring die we hebben, namelijk een dubbele weergave door naast de webcam een tweede camera te gebruiken – bijvoorbeeld een smartphone of tablet – verhoogt de veiligheid en nauwkeurigheid. Traditionele proctoringdiensten krijgen alleen het vooraanzicht te zien en gebruiken invasieve technologie om staren te registreren. Natuurlijk bewegen mensen met hun ogen. Daarom is het beter om te begrijpen waar ze precies naar staren. Dit door een mobiele cameraopname ertegenover te maken.
Er is dus een serieuze vraag naar examens op afstand afleggen en niet slechts één type, bijvoorbeeld summatieve examens. Bovendien willen studenten dezelfde accreditatie krijgen als de mensen die de examens fysiek in de klaslokalen van die instellingen afleggen. Veel van die vooraanstaande opleidingsinstituten bieden wel modules aan voor mensen in het buitenland, maar de examens en certificaten worden niet op dezelfde manier geaccrediteerd. De certificaten zijn niet echt om het zo maar te zeggen. Nu proctoring en robuuste eLearning-programma’s de afgelopen jaren veel gewoner zijn geworden, is dit allemaal nog sneller gaan veranderen. We konden het tempo waarin dit gebeurd is niet voorspellen. Zeker, die groei is ook het resultaat van de steeds veranderende leeromgeving, zoals het hoort, vooral in dit zeer traditionele domein.
Door: Daniel Haven en Dina Perla Portnaar