De rol van de manager ligt onder vuur. Er wordt veel over gezegd en geschreven, maar het gaat altijd over de manager, over visionaire ondernemers of wat er moet gebeuren in organisaties. We zien succesvolle voorbeelden zonder managers als Buurtzorg, Kesselaar en Zappos. Om je heen en steeds dichterbij wordt heftig gesneden in de middenlaag. En wat doe jij, de manager? Blijf je stil zitten? Ga je gewoon door met managen? Zal het jouw tijd wel duren?  Of voel je het piepen en kraken, ben je nieuwsgierig, neem je het voortouw en ga je op zoek naar een nieuwe rol?
‘Ontmanagen voor managers’ gaat niet over managers, maar is geschreven voor managers, zoekend naar toegevoegde waarde in een beweeglijke wereld en soms starre organisaties. Ik was zo’n manager. Wel twintig jaar. Ik kon mezelf ervaren noemen. Had mijn comfortzone gevonden, met soms wat gedoe. Dat hoorde erbij. Ik vond dat ik ‘mijn mensen’ al ‘veel ruimte’ ‘gaf’ (alsof die ruimte van mij was). Vond mezelf een coachend leider.
Totdat een fantastisch team mij uitdaagde het echt eens flink anders aan te pakken. En wat bleek? Hoe minder ik de manager uithing, hoe meer we voor elkaar kregen. Ondertussen zag ik om me heen de mooiste voorbeelden, onder andere als jurylid van de verkiezing ‘Slimste Bedrijf van Nederland’.
Inmiddels ga ik door het leven als ‘De Ontmanager’ en help organisaties met ontmanagen: met minder managen meer voor elkaar krijgen, met iedereen in de beste versie van zichzelf. Al die ervaring en inzichten van mezelf en anderen, heb ik proberen te bundelen in één dun boek.
In mijn boek leg ik ineffectieve patronen bloot en reik ik alternatieven aan. Om er een paar te noemen:
1. Als je veel moet managen is er eigenlijk iets mis
Als je erg druk bent om dingen gedaan te krijgen, moet duwen, sleuren, trekken, regelen, is er eigenlijk iets mis. Blijkbaar hebben we niet helder wat we samen willen, wie waar goed in is, wat de spelregels zijn. Het loont veel meer om dat te herkennen dáár aan te werken, samen.
2. Werken aan je eigen overbodigheid geeft je de grootste toegevoegde waarde
Als je werkt aan je eigen overbodigheid ga je aan de slag met mechanismen, mindset, bedoeling, randvoorwaarden. Je denkt dat jij de enige bent met een helikopterview, maar in feite hebben we de boel zo georganiseerd. Hoe kunnen we zorgen dat belangrijke dingen vanzelf gaan, wat is daarvoor nodig?
3. Waarom is intrinsieke motivatie zo belangrijk en hoe helpen we die elke dag onbedoeld om zeep?
In deze tijd van snelle verandering is intrinsieke motivatie van alle medewerkers cruciaal voor succes. Maar als manager zijn we enorm bedreven dat te ondergraven, onbewust. We maken van alles een ‘moetje’. Hoe voorkomen we dat, en werken we toch dezelfde kant op?
De weg van de minste weerstand, zaken samen zo organiseren dat het veel gemakkelijker gaat, daar zit de sleutel. Het lijkt zo eenvoudig, maar bedenk één ding: de weg van de minste weerstand begint met een hobbel die ‘gewoonte’ heet.
Ontmanagen voor managers gaat je helpen die gewoontes te herkennen en reikt alternatieven aan uit de praktijk van andere managers die je voorgingen. Zodat je team én jij weer dat kunnen gaan doen waar je écht goed in bent.
Thom Verheggen, De Ontmanager, is twintig jaar manager geweest van innovatie bij ontwerpbureaus, industrie en non-profit. Hij is de auteur van ‘Ontmanagen voor managers‘.
Ga voor meer informatie naar de speciale site over het boek.
Of bekijk de video van Thom Verheggen.