Vakantie heeft impact. Het is de tijd voor bezinning, reflectie, avonturen beleven, erachter komen dat je huwelijk het echt niet meer is, of dat je een andere baan gaat vinden, dat de hele dag met je kids optrekken vermoeiend is, dat je je kids zo leuk vindt dat je de BSO wilt afzeggen, dat je eigenlijk helemaal niet van kamperen houdt, dat je goede voornemens hebt gemaakt over een slow work-life balance, dat je een sabbatical wilt om een jaar door India te trekken, dat je bent afgekickt van social media, of verslaafd bent geraakt aan de gin tonics, dat je eenzaam bent geweest, dat je verliefd bent geworden, dat je….
Terugkeren op de werkplek kost energie. Iedereen doet het anders. De een kan niet wachten om weer te beginnen en alle collega’s te zien, de ander heeft echt terug-van-vakantie-blues en ziet op tegen het stramien van stropdas en hakken.
Vakantie geeft ons dikwijls een reset. De ene vakantie is de andere niet. Soms pak je gewoon de draad van ervoor weer op. Was het een welkome afwisseling en niet meer dan dat. Maar het is ook mogelijk dat de vakantie echt tot verandering heeft geleid. En dan kom je op die eerste maandagochtend de kantoortuin inlopen… en weet niemand dat jij veranderd bent. Een andere mindset hebt. Goede voornemens hebt gemaakt. En voor je het weet mismatch je. Ontstaat er irritatie omdat je collega uit gaat van oude patronen en jij die juist wilt doorbreken.
Check-in
Het recept voor gezonde vakantieterugkeer? Check-In. Ga lunchen in een leuk tentje met die ene collega met wie je heel veel samenwerkt. Ben je leidinggevende: neem even de tijd om te vragen hoe het nu gaat met die medewerker die voor de vakantie randje over de top gewerkt was. Heeft de vakantie rust gebracht? En hoe gaat ze het nu aanpakken? Heb je een compagnon of netwerkpartners met wie je veel samenwerkt: plan een etentje of strandwandeling om bij te praten voordat je weer samen naar die eerste spannende klantafspraak gaat.
Ik check altijd graag in met mijn collega’s en netwerkpartners. En ook met klanten in intensieve samenwerkingstrajecten. Ja het kost tijd, maar goede afstemming scheelt ook tijd. Je weet weer waar de ander voor gaat en hoe die misschien nieuwe ideeën heeft over de samenwerking. Ik heb wel eens meegemaakt dat een collega aangaf nog niet te willen bellen en inchecken; nog teveel in de vakantiemodus zat. Dan weet je dat er eigenlijk iets aan de hand is. Dat diegene tijdens de vakantie misschien wel onvrede heeft gevoeld over de samenwerking bijvoorbeeld. Dan moeten er alarmbellen gaan rinkelen. Is het een goed idee om als diegene daar wel weer voor openstaat een ‘onder de waterlijn gesprek’ te voeren. ‘Hoe komt het dat je niet wilt verbinden na de vakantie of wat is er met je gebeurd dat je zo tegen het werk op ziet’.
Meer dan foto’s
Een goede check-in gaat verder dan wat fotootjes van die mooie zonsondergang laten zien. In een goede check-in komen beide gesprekspartners aan het woord. Of allemaal als je een groepscheck-in doet. Reageer niet op elkaar: laat de ander helemaal uitpraten. Sharing & dumping. Stel echt een vraag, bijvoorbeeld: zullen we inchecken, hoe was je vakantie en hoe zit je er nu bij? Wat zijn je plannen de komende werkperiode? Zijn er nog dingen die je anders gaat doen die ik moet weten? Zorg dat je allebei je verhaal doet. Praat helemaal uit. Pas daarna reageer je. Wat heeft geraakt aan het verhaal van de ander en wat heeft impact op jou? Doe dat met alle verhalen. En vervolgens: los op. Moeten er afspraken gemaakt worden, kan je elkaar helpen goede voornemens ook te realiseren, waar liggen grenzen en wat kan niet?
Merk je dat er spanning ontstaat omdat iemand niet wil inchecken, stekelige opmerkingen maakt of op andere manieren direct laat merken dat er zaken fout zitten? Dan is het tijd om gelijk maar het echte, moedige gesprek aan te gaan. Duik onder de waterlijn, ruim troep van voor de vakantie op, her-bron met elkaar en met het werk. Blijf in elk geval in contact en blijf praten. Zorg dat je allemaal weer landt.
Enjoy je terug van vakantie check-in.
Door: Danielle Braun, auteur van de boeken De Corporate Tribe en Building Tribes.