Zo aan het begin van het jaar gaan de meeste bedrijven weer vol goede ideeën en vernieuwde energie aan de slag. Veel organisaties zijn dan ook al druk bezig met het samenstellen van hun jaarplan. Helaas ontbreekt één element daarin nog te vaak tussen al die cijfers, doelstellingen en strategieën: het creëren van een werkomgeving waarin medewerkers gedijen en floreren. En dat is zonde. Maar waarom is het dan belangrijk dat goed werkgeverschap onderdeel van je jaarplan is? Hoe geef je dit vorm en misschien nog wel belangrijker: hoe zorg je ervoor dat dit gedurende het jaar op de agenda blijft? In deze blog vertel ik je waarom goed werkgeverschap niet langer mag ontbreken in jouw jaarplan, en bied ik je praktische inzichten in hoe je hier het komende jaar succesvol mee aan de slag kunt gaan.
De kracht van goed werkgeverschap
De eerste reden waarom je goed werkgeverschap moet opnemen in het jaarplan is omdat het de oplossing vormt voor veel organisatorische uitdagingen. Of het nu gaat om het aantrekken van nieuwe talenten of het beheersen van de ongrijpbare werkdruk: door te focussen op goed werkgeverschap kun je deze uitdagingen aangaan. Goed werkgeverschap zie je bijvoorbeeld terug in transparante communicatie richting de werkvloer en bij een eerlijke behandeling van medewerkers. Belangrijke punten om een veilige en open werkomgeving te creëren. Een plek waar iedereen, ongeacht wie ze zijn of wat ze doen, hun potentieel kunnen én willen inzetten. Elke medewerker wordt gezien, gehoord en voelt zich gewaardeerd.
Aan de slag
Het is natuurlijk aan het leiderschap om goed werkgeverschap in het jaarplan op te nemen. Maar als zij eenmaal de meerwaarde hebben ingezien en ook op strategisch niveau laten zien dat goed werkgeverschap belangrijk is in de organisatie, staan organisaties pas aan de start. Wanneer je elementen van goed werkgeverschap immers gaat implementeren in de organisatie, is het ontzettend belangrijk dat dit aansluit op de wensen en behoeftes van medewerkers. Dat begint met meten. Dat kan door middel van een grondig medewerkersonderzoek, maar je kunt ook een focussessie organiseren met een groep medewerkers van verschillende afdelingen. Hiermee ontdek je welke dingen goed gaan in de organisatie, maar je ziet ook gelijk waar nog ruimte voor verbetering is. Misschien willen medewerkers wel meer betrokken worden bij besluiten of hebben ze juist behoefte aan het vieren van bijzondere gebeurtenissen. De resultaten kan je vervolgens gebruiken als blauwdruk voor het nieuwe jaar. Waarbij je met concrete stappen kan werken aan goed werkgeverschap.
Van jaarplan naar acties
Maar die overgang van een alinea in een jaarplan naar tastbare acties op de werkvloer, kan soms best een uitdaging zijn. Het is dan ook goed voor leiderschapsteams om te beseffen dat ze niet tot in de detail kunnen bepalen wat er gedaan moet worden aan goed werkgeverschap. Ze geven richting aan, maar de uitvoering komt voort uit de organisatie zelf. Zij moeten goed werkgeverschap dan ook integreren in bestaande initiatieven. Zo kunnen ze bijvoorbeeld bij elk team- of afdelingsoverleg goed werkgeverschap laten terugkomen. Houd werken aan goed werkgeverschap daarnaast simpel. Focus op maximaal drie thema’s die voor de medewerkers belangrijk zijn.
Maak daarbij in ieder geval één persoon uit het leiderschapsteam verantwoordelijk voor goed werkgeverschap en geef hem of haar de taak om de vlam levendig te houden. Deze persoon staat er natuurlijk niet alleen voor. Diegene kan de juiste collega’s om zich heen verzamelen. Verschillende collega’s met elk hun eigen perspectief en expertise uit verschillende afdelingen, zorgen ervoor dat er verbinding met elkaar ontstaat. Zo groeit goed werkgeverschap niet alleen vanuit de visie in het jaarplan, maar wordt het een levende kracht die door alle lagen van de organisatie stroomt.
Vertrouwen als basis
Het opnemen van goed werkgeverschap in je jaarplan is niet alleen een statement. Het is een belofte aan alle medewerkers dat hun welzijn en groei centraal staan in de organisatie en dat je samen wilt werken aan een veilige en open werkplek. Het gaat om het creëren van een omgeving waarin medewerkers volledig tot hun recht komen. De sleutel hierbij is vertrouwen. Duidelijke communicatie, een heldere visie, kansen voor persoonlijke ontwikkeling, betrokkenheid bij besluiten, eerlijke behandeling en beloning vormen de bouwstenen van dit vertrouwen. Op die manier krijg je een werkplek waar niet alleen goed werkgeverschap wordt nagestreefd, maar ook daadwerkelijk wordt ervaren.
Door: Anouk Minnes, Content Marketeer bij Great Place TO Work