Onlangs publiceerde Greenbiz de tiende editie van de State of Green Business. De teneur van het rapport houdt het midden tussen hoopvol en zwaar pessimistisch.
Het doel van het jaarlijkse rapport is om even uit de waan van alle dag te stappen en te beoordelen hoe en in welke mate organisaties duurzaamheid nu echt in hun strategie en dagelijkse operations verankeren. Dat zegt Joel Makower, Chairman en Executive Editor van Greenbiz in zijn voorwoord. Samen met data-expert Trucost presenteren zij duurzaamheidsdata en inzichten voor organisaties en andere stakeholders.
‘It’s hard to imagine a time more hopeful and horrifying for sustainable business’
Deze zin zegt het allemaal.
Aan de ene kant zijn er grote resultaten geboekt zoals het Klimaatakkoord van Parijs. Bedrijven zetten blijvend in op het gebruik van duurzame energie, minder uitstoot van broeikasgassen, duurzame handelsketens, het beheer van water en landschap, de circulaire economie en andere aspecten van duurzaam ondernemen.
Er is een onverbiddelijke opmars van technologische ontwikkelingen die leiden tot het versnellen van oplossingen in energie, gebouwen, transport, voedsel.
Maar toch
De cijfers zijn nog steeds zorgelijk. Er is nog steeds teveel CO2-uitstoot wereldwijd en het is alleen maar toegenomen afgelopen jaar. De opwarming van de aarde zet door, met opnieuw een record sinds 1998. Andere indicatoren zoals overstromingen, bosbranden, smeltend poolijs: ze wijzen de verkeerde kant op. En dan hebben we het nog niet over de onzekerheden die de Amerikaanse president met zich meebrengt.
Maar toch
Innovatie door bedrijven, het Internet of Things, Corporate Clean Power, Smart Cities: er is ook hoop. Er is een trend zichtbaar waarin bedrijven van onbedoeld negatieve gevolgen, langzaam maar zeker opschuiven naar het realiseren van bewust positieve gevolgen.
Zullen de positieve gevolgen opwegen tegen de negatieve? Gaat het snel genoeg? En is de schaal groot genoeg?
10 Trends
Dit zijn de vragen die volgens The State of Green Business dit jaar – en de komende jaren – beatwoord moeten worden. Zij identificeren 10 trends die ze in de gaten zullen houden – en key-players die je in de gaten moet houden.
-
Blockchain ondersteunt duurzaamheid
Voor de meeste mensen is het nog heel lastig uit te leggen wat blockchain precies is. Maar de meeste mensen geloven ook dat het revolutionair zal zijn.
Lees hier: Blockchain en kwaliteit
-
Nieuwe en innovatieve materialen gaan de circulaire economie ondersteunen
De afgelopen jaren hebben we een snelle toename gezien van innovaties in materialen, van plantgebaseerde plastics tot groene, chemische doorbraken en materialen die van afval worden gemaakt.
Lees hier:Â artikelen over de Circulaire Economie
-
Global Goals
De 17 Sustainable Development Goals (ook bekend als de Global Goals) van de VN gaan deel uit maken van de strategie van bedrijven. De lastigste opgave voor MVO-en duurzaamheidsmanagers is hoe ze de aandacht hiervoor kunnen krijgen van de rest van het bedrijf.
-
Onbeperkte watervoorraad wordt een doel op zich
Voldoende watervoorraden hebben voor de gehele wereldbevolking is een belangrijk doel, met kansen voor innovatieve business partijen. De combinatie van kwaliteit en kwantiteit vraagt enorme investeringen.
-
Grote en kleine ondernemingen investeren steeds meer in duurzame energie
Zonnepanelen, windmolens: steeds meer bedrijven zetten in op ‘klimaatneutraal’.
-
Duurzaamheidsperformance wordt een verantwoordelijkheid
Geen MVO-rapportage in het jaarverslag kan echt niet meer.
-
Het geld zit in de keten
Bedrijven, vooral in de voedingsindustrie, investeren steeds meer het verduurzamen van de totale keten.
-
Elektrische auto’s, zelfrijdende auto’s en auto delen
Nieuwe mobiliteit zet de transportsector op z’n kop. Er zijn tekenen dat de veranderingen in persoonlijke mobiliteit ook op corporate niveau gaat plaatsvinden.
-
Storytelling en ‘memes’ worden ook voor duurzaamheid steeds belangrijker
Want hoe indrukwekkende de vele prachtige grafieken ook zijn, ze zijn niet zo effectief als verhalen om de duurzaamheidsboodschap bij het grote publiek over te brengen.
-
Resilience (veerkracht) wordt een duurzaamheidsstrategie
‘Resilience’ is een nieuw woord in deze context. Het drukt een staat van zijn uit, een die onderkent dat het vervullen van de wensen en eisen van huidige en toekomstige generaties niet zonder slag of stoot zal gaan.
Verder lezen
In het rapport The State of Green Business 2017 worden deze 10 trends uitvoerig belicht. Daarnaast ook een lijst van bedrijven die interessant zijn om te volgen. En een veelheid aan cijfers en grafieken die de trends inzichtelijk maken.
Het volledige State of Green Business 2017Â kun u hier downloaden.
Bron: Greenbiz.com Â
Leestip:
https://www.sigmaonline.nl/2016/08/5-duurzaamheidscompetenties-voor-leiders/
https://www.sigmaonline.nl/2016/10/als-robots-en-computers-overnemen/