Succesvol leidinggeven staat of valt in mijn ogen met goed communiceren, elkaar aanspreken op gedrag en samen durven erkennen dat het beter kan. Zonder onderlinge verwijten. En met veel complimenten.
Als leidinggevende moet je jezelf zó verantwoordelijk opstellen, dat je teamleden bereid zijn risico’s te nemen en dat ze zowel jou als elkaar vertrouwen. Alleen dan kom je verder en krijg je een continue verbetercultuur.
Gaat er iets mis? Dan is het belangrijk dat je de oorzaak van de fout zoekt. Daarbij is een no-blamecultuur van belang: medewerkers moeten straffeloos gemaakte missers kunnen melden. Het voelt voor hen pas veilig als een fout gezien wordt als een leermoment en als je ze er niet op afgerekend worden.
En gaat er juist iets goed? Vier dat dan! Benoem expliciet elk collectief succes en elke individuele vooruitgang. Vertel het goede nieuws tijdens een bijeenkomst, geef iemand een compliment, wijd er een nieuwsbericht aan of hef samen het glas. Zo stellen we op het divisiebureau waar ik werk wekelijks de vraag of er nog iets te vieren valt. De antwoorden hangen op een prikbord: een behaalde accreditatie, een promotie, de resultaten van een verbeterproject, maar ook de foto van een baby van een collega. Dit heeft inmiddels een bonte fotocollage opgeleverd waar iedereen blij van wordt.
Als je samen stilstaat bij geboekte resultaten en als iedereen voelt dat zijn of haar bijdrage wordt gewaardeerd, vergroot je de onderlinge verbondenheid en versterk je het gevoel van trots. Je mensen zullen dan vanzelf meer plezier krijgen in hun werk en meer verantwoordelijkheid nemen voor hun deel van het proces. Op die manier leidt empowerment uiteindelijk tot werknemerstevredenheid, wat zich direct vertaalt in patiënttevredenheid. En dat is uiteindelijk waar we het allemaal voor doen.
Wil je horen hoe Kjeld Aij een cultuur van continu verbeteren bouwt, kom dan 27 november naar het MI Academy congres Agile organiseren. Naast Kjeld spreken Miranda Berkhof (Wehkamp), agile-expert Rini van Solingen, Anje-Marijcke van Boxtel (Team Brunel, Volvo Ocean Race) en Ronald Meijers (Deloitte Human Capital Consulting) en Ron Meyer (Center for Strategy & Leadership). Bekijk hier het programma!
Dr. Kjeld Aij is directeur van de divisie Acute Zorg bij Amsterdam UMC (voorheen VUmc en AMC) en gepromoveerd op de rol van leiderschapsgedrag bij een succesvolle en duurzame toepassing van lean principes in ziekenhuizen. Als auteur van het boek Wie vraagt wordt beter! treedt hij graag op als spreker en workshopleider.