Zo’n acht jaar geleden was ik Regional Leader voor Europa en Noord-Amerika en had ik de eer om deel uit te mogen maken van een klein team dat de Simply Philips-lijn lanceerde voor de Philips Consumer Lifestyle Sector. En dankzij het succes van de eerste jaren werd het programma geïmplementeerd bij de afdelingen productie en logistiek van de Lighting en Healthcare divisies.
Tegenwoordig zien we dat de productie- en logistieke afdelingen binnen heel Philips nieuw leven is ingeblazen en dat er Lean Excellence modellen worden toegepast in de Idea-to-Market (I2M), Market-to-Order (M2O) en Order-to-Cash (O2C) domeinen en alle functionaliteiten. Het Simply Philips operationeel systeem werd vier jaar geleden stopgezet maar het Lean Excellence model wordt nog steeds bij Philips toegepast en we leren nog steeds van elke stap die we nemen.
De vier waardekwadranten
Het was een unieke kans om de start van een Journey to Excellence binnen een organisatie mee te maken. Daarom was ik heel enthousiast om opnieuw deel uit te maken van een team van Lean transformatiepioniers bij Philips, ditmaal voor de afdeling Accountancy. De kick-off in november 2015 vond plaats in het logistiek centrum van onze BPO (Business Process Outsourcing) partner in Puna (Poona) in India.
Onze gezamenlijke Lean Deployment met Infosys BPO, zorgt ervoor dat de financiële accounting operaties (een cruciale functie bij Philips) de Journey to Excellence vooruit stuwt. Zinloze activiteiten worden verwijderd en de maximalisatie van waarde zorgt ervoor dat een substantieel deel van het Lean Office waardekwadrant is gedekt. Door met Infosys BPO samen te werken, versterken we tevens de commitment aan de ontwikkeling van samenwerkingsverbanden met onze belangrijkste leveranciers. En creëren we een Value Stream Mindset, die traditionele bedrijfsmatige grenzen overschrijdt en zich op de Customer Value focust.
De launch in India vereiste een flinke dosis reflectie op het Lean Excellence model en hoe we dit het beste zouden kunnen toepassen in de accountancyafdeling en in 2016 werden onze bevindingen en adviezen geïmplementeerd bij alle belangrijke accountancyafdelingen wereldwijd.
Het Lean Office Excellence model
Het Lean Excellence model dat we bij Philips hebben ontwikkeld, is geschikt voor alle vier de waardekwadranten omdat het Principle Driven is, in plaats van een instrument dat zich focust op het ontwerp. Het brengt medewerkerssystemen en processystemen samen. Het model erkent de waarde van de tools van Lean en Six Sigma, maar het is ontwikkeld om de organisatie (en haar mensen) door een ontwikkeling te begeleiden. Zo kunnen de medewerkers zelf de juiste tools inzetten waar nodig. Zo wordt de transformatie gemanaged vanuit een doelstellingsintegriteit met mensen als grootste waarde.
Het Lean Excellence model erkent de waarde van de tools van Lean en Six Sigma, maar het is ontwikkeld om de organisatie (en haar mensen) door een ontwikkeling te begeleiden.
De filosofie van Hoshin Kanri
De inbreng van Lean denkwijzen zullen alleen succesvol zijn als het geïntegreerd in de bedrijfsstrategie, zoals beschreven door Art Byrne in The Lean Turnaround. Daarom beginnen we met het vaststellen van de noodzaak voor veranderingen en maken we een Hoshin Kanri benadering. Daarin verzekeren we ons ervan om strategie effectief om te zetten in uitvoering als integraal onderdeel van de transformatie.
De eerste stap van de reis is als een gemachtigde voor succesvol verandermanagement en het Lean Excellence model zich ervan verzekerd dat de organisatie (en haar mensen) door de verandering worden geleid. De integriteit voor het Lean Excellence model is waarschijnlijk de belangrijkste les van de afgelopen acht jaar. Ik zie constant dat de afdelingen en projecten die trouw zijn gebleven aan het model beter presteren dan vergelijkbare activiteiten die slechts losse Lean elementen toepassen (Cherry Picking).
Het Lean Excellence curriculum
De ontwikkeling van onze mensen is een waar succesverhaal in the Lean transformatie van Philips, met duizenden gecertificeerde medewerkers. We hadden een geweldig platform om vanaf te beginnen, met een gevestigd Lean-Six Sigma groene band- en zwarte band-programma. Hieruit kwamen Practicioner- en Expertmiddelen om de ontwikkeling van de mensen bij Philips te ondersteunen.
Veel afdelingen van het bedrijf werken op een hoog niveau van Lean Excellence, terwijl men zich realiseert dat Philips pas écht Lean kan opereren als het gehele bedrijf Lean werkt. Veel medewerkers zijn Lean gecertificeerd en leren dagelijks hun processen te verbeteren.
De erfenis van Simply Philips is een organisatie die geleerd heeft hoe het zichzelf in een Lean denkende organisatie heeft kunnen transformeren. Veel afdelingen van het bedrijf werken op een hoog niveau van Lean Excellence, terwijl men zich realiseert dat Philips pas écht Lean kan opereren als het gehele bedrijf Lean werkt. Veel medewerkers zijn Lean gecertificeerd en leren dagelijks hun processen te verbeteren. Ze veranderen hoe ze werken en gebruiken de Lean methodes als uitgangspunt voor die veranderingen en ik ben oprecht bevoorrecht dat ik nog steeds deel kan uitmaken van deze avant-garde.
De foto bovenaan dit artikel is een van de End2End Lean Leadership klassen, die voorheen bekend stonden als Simplicity in Leadership. Zij verzorgen trainingen voor Lean Advanced (Practitioner Level) certificering.
Dit ‘Simply Philips’-team bestond het eerste jaar uit Craig Russell, John Von, Marcelo Higashi, Claudio Landeros, Peter Veltman, Larry Hoo, Anthony Howarth, Samuel Lim, Patrick Pisters, Rene Huijben, Henry Cheung, Steven Fang, Arlene Creutzburg en ondergetekende.
Binnenkort verschijnt het nieuwe boek van Philip Holt: Leidinggeven aan lean transformaties
Philip Holt is ook spreker op ons 11e Jaarcongres Procesmanagement